Isnin, 10 Ogos 2015

Soalan 237-238



Soalan 237-238

Soalan 237: Saya Ingin Mengenali Diri Tuan (Imam),
Soalan 238: Al-Jami’ah, Al-Jufr dan Mushhaf Fatimah


Soalan 237: Saya Ingin Mengenali Diri Tuan (Imam),

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam atas kamu, rahmat Allah dan barkahNya.


Tuan, Saya bersumpah kepada mu demi kerabat tuan Rasulullah (S) bahawa saya ingin mengenali diri tuan,
                                                 
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته.

Penghantar: Ahmed Saad

Jawapan:
بسم الله الرحمن لرحيم،
اللهم صل على محمد وعلى محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani
                             
Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktarafan.

Saya hamba yang miskin mengharapkan rahmat Tuhan seperti mana yang saudara harapkan, dan khadam yang berdiri di hadapan Allah dan di pintuNya. Saya tidak memintaNya syurga mahupun redhaNya dan tidak mencari apa-apa, saya hanya menunggu apa perintahNya untuk saya, dan kalau saudara bertanya kepada saya apa yang kamu mahu? Saya katakan kepada saudara apa yang DIA mahukan? Walaupun ia akan meminta kepada saya supaya berkhidmat kepadaNya di sepanjang zaman dan kemudian memasukkan saya ke dalam api (neraka), itu adalah keadilanNya yang Maha Bijaksana, bahkan baik pada saya kerana saya berdosa oleh lalai dengannya.

Saya katakan ini tidak keterlaluan atau kata-kata kelancaran lidah semata-mata, tetapi ia adalah hakikat pengakuan dalam diri saya dan tersemat di dalamnya, dialah Ahmad Al-Hassan.


Ahmad Hassan


✡✡✡✡✡


                                                
Soalan 238: Al-Jami’ah, Al-Jufr dan Mushhaf Fatimah

Soalan 238: Saya baca dalam Al-Mutasyabihaat mengenai Al-Jami’ah, Al-Jufr dan Mushhaf (lembaran) Fatimah. Apakah ini?

Penghantar: Labaik Saidi– Amirah Arab Bersatu

Jawapan:
بسم الله الرحمن لرحيم،
اللهم صل على محمد وعلى محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani
                             
Ya Allah, Selawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktarafan.
.
Para Imam telah menjelaskan apakah Al-Jami’ah, [76] Al-Jufr dan Mushhaf Fatimah [77], dan saya telah susuli dengan menjelaskan lebih lagi dalam jawapan kepada beberapa soalan [78] Saya harap anda membaca hadits-hadits dan menggambarkan apa yang saya tulis kemudian selepas itu tanyalah apa yang anda lihat.


Ahmad Hassan


✡✡✡✡✡

-------------------------
[76] - Diriwayatkan Muhammad bin Hassan Al-Shaffar dalam Bashair Al-Darajaat pada bab Al-Aimmah, bahawa di sisi mereka ada Al-Shahifah Al-Jami’ah yang disampaikan dan disebut oleh Rasulullah dan dituliskan Ali (as) dengan tangannya dan ia adalah tujuh puluh hasta. Bashair Al-Darajaat halaman 162.
Kulainiy meriwayatkan: dari Abi Syaibah, katanya: Aku telah mendengar Aba Abdillah (as) berkata: (sesat ilmu Ibn Shubrimah pada Al-Jami’ah yang disampaikan dan disebut oleh Rasulullah dan dituliskan Ali (as) dengan tangannya. bahawa Al-Jami’ah tidak dibiarkan (ditinggalkan) satu perkataan pun, di dalamnya terdapat Ilmu Halal dan Haram, Ahli-ahli qias (bandingan-kiasan) mencari Ilmu dengan qias maka ia bukan semakin dekat pada kebenaran melainkan semakin jauh, bahawa agama Allah tidak dihasilkan dengan qias) Al-Kafi: Jilid1 halaman 57.
[77] - Diriwayatkan dari Muhammad bin Hassan Al-Shaffar dalam Bashair Al-Darajaat pada bab Al-Aimmah (as), Bahawa mereka diberikan Al-Jufr, Al-Jami’ah dan Mushhaf Fatimah (as).
Beliau menyebut beberapa riwayat, disampaikan riwayat satu daripadanya untuk lebih ringkas:
Katanya: Dikhabarkan kepada kami Ahmad bin Muhammad, Ali bin al-Hakam, dari Al-Hussein bin Abu 3alaa’, Katanya: Aku telah mendengar Aba Abdillah (as) berkata: (Padaku ada Al-Jufr putih, dia berkata: Kami berkata: Apakah yang terdapat di dalamnya? Beliau berkata, Katanya kepadaku: Zabur Daud, Taurat Musa, Injil Isa, Suhuf-suhuf Ibrahim (as). serta perkara halal dan haram, dan Mushhaf Fatimah (as) bukanlah di dalamnya seperti Al-Quran dan apa yang perlu bagi manusia kepada kami, dan tidak diperlukan pada suatu pun walaupun berkhitan (sunat), khitan separuh, khitan satu pertiga, khitan suku, dan membelah serta membuat luka kecil. dan Padaku ada Al-Jufr Merah dan apakah yang mereka tahu Al-Jufr ini, dia berkata: Kami bertanya: Semoga aku menjadi tebusan tuan, dan apakah terdapat dalam Al-Jufr Merah? Katanya: Senjata, dan ia mengalirkan darah dialirkan oleh pemilik pedang untuk membunuh. Abdullah ibn Abi Ya’fur bertanya kepadanya: Allah melebihkan tuan, adakah ini diketahui Banu Al-Hassan? Katanya: Tentulah, demi Allah seperti mengenal malam itu malam, dan siang hari itu siang tetapi mereka membawa hasad dengki dan mencari dunia jika mereka mencari kebenaran adalah lebih baik bagi mereka) Bashair Al-Darajaat halaman 170.

[78] - lihat Al-Jawab Al-Munir: Jilid 2 jawapan kepada soalan No. 78, dan jawapan kepada soalan No 87 soalan mengenai aqidah.

Tiada ulasan: