Selasa, 30 Ogos 2016

Soalan 25 - 26


Soalan 25: Saya seorang ansar yang bekerja di sebuah institusi pembangunan kerajaan. Bolehkah saya mengambil cuti sebulan penuh dalam bulan Ramadan untuk tujuan berpuasa di rumah dan ia adalah cuti sakit atau atau sebab-sebab lain? Diketahui juga bahawa institusi atau jabatan tiada halangan untuk memberi kebenaran.

Jawapan: dibenarkan.


Soalan 26: Saya adalah seorang saksi kepada pembunuhan yang berlaku di hadapan saya, saya mendengar tembakan dan jasad yang ditarik keluar dari kereta dan dibuang di jalan raya, saya meminta mendapatkan bantuan daripada orang ramai maka pemilik kereta ditangkap. Saya telah dijemput untuk memberi keterangan di mahkamah, adakah saya patut memberi keterangan apa yang saya lihat dan dengar, sedangkan diketahui bahawa mahkamah adalah tidak syar’ei dan pembunuh mengaku kesalahan mereka, tetapi hakim mendesak kehadiran saya sebagai seorang saksi, apakah hukum syar’einya?

Jawapan: Tidak wajib hadir di mahkamah yang tidak syari’ah tetapi tidak ada salahnya untuk hadir bagi membuktikan kebenaran dan jaminan terhadap kerugian, terutamanya jika ia adalah terhad kepada urusan menghadirkan diri.



Sebelum ✡✡✡✡✡ Seterusnya


Tiada ulasan: