Isnin, 31 Oktober 2016

Perbincangan Sebahagian Pendapat Mengenai Mukjizat:


Perbincangan Sebahagian Pendapat Mengenai Mukjizat:

Al-Hilli, berkata:

Ketiga: Seorang Imam perlu ditentukan kerana kemaksuman adalah satu perkara Batiniyah yang tidak diketahui melainkan Allah Taala dan tidak ada pilihan Nash untuk mengketahui kemaksumannya atau kezahiran mukjizat di tangannya yang menjadi dalil atas kebenarannya. [1]

Miqdad Al-Siwari berkata, dalam mengulas qaul (pendapat) Al-Hilli tersebut:

Saya katakan: ini adalah merujuk kepada jalan yang menetapkan perlantikan seorang Imam, dan telah mencapai kesepakatan dalam menentukannya adalah dari Allah dan Rasul-Nya, dan dari Imam sebelumnya yang menjadi sebab dari bebas melantik Imam (as), oleh kerana ada perbezaan pendapat padanya, adakah boleh dilantik kerana dengan tiada Nash atau tidak boleh, maka kita menghalang pemilik Imamah (kepimpinan) secara mutlak dan mereka mengatakan tiada jalan lain kecuali dengan Nash sahaja, kerana kita telah diterangkan hendaklah yang maksum memegang Imamah, dan kemaksuman adalah perkara yang tersembunyi tidak seorang pun mempunyai maklumat melainkan Allah; maka tidak akan mendapat pengetahuan mengenainya, mengenai siapa orangnya, melainkan dimaklumkan oleh yang mengetahui yang ghaib dan yang mencapai dua perkara: Pertama: dimaklumkan oleh yang maksum seperti Nabi (S) yang memberitahu kita kemaksuman Imam (as) itu dan melantiknya. Yang kedua ialah: Kezahiran mukjizat di tangannya yang membuktikan kebenarannya dalam tuntutannya terhadap Imamah. [2]

Seperti yang diterangkan di atas bahawa Nash Al-Hujah sebelumnya secara langsung atau tidak langsung; adalah dalil bagi menentukan Khalifah Allah di bumiNya. Mukjizat pula sebagai penyokong (penguat),Adapun kalam Al-Hilli dan Al-Siwari mengenai mukjizat di sini bukan menjadi tujuan utama, tetapi ia adalah berdasarkan bahawa mukjizat apabila dibawanya maka kezahirannya datang tanpa ragu-ragu, walaupun mukjizat itu adalah untuk mereka berhadapan dengannya, Perkara ini tidak wujud di tempat berlaku pada kenyataannya, kerana bagi mukjizat yang iman mereka diterima dan zahir di hadapannya, di mana ianya adalah samar-samar dan terdapat keraguan itu jelas tidak membatalkan ukuran yang ghaib kepada iman,

﴿وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكًا لَّجَعَلْنَاهُ رَجُلًا وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِم مَّا يَلْبِسُونَ﴾
Dan kalau Kami jadikan rasul itu malaikat, tentulah Kami jadikan dia seorang laki-laki dan, tentulah Kami meragu-ragukan atas mereka apa yang mereka ragu-ragukan atas diri mereka sendiri. [Al-An3aam 6:9]

Jadi, tidak mungkin pada kenyataannya didahulukan penggunaan kaedah akal, melainkan mukjizat paksaan apabila dizahirkan untuk manusia; kerana ianya tidak melindungi ukuran keraguan


Dan mengenai  kesamaran, ini bukanlah satu tajuk perbahasan seperti yang dikemukakan, ia pada asalnya bukan perkara yang membicarakan iman, tidak diterima iman orang-orang yang percaya dengannya, seperti yang ditterangkan sebelum ini. Dan dituliskan ketika membincangkan perkara ini dengan akal dan naqal.

Pada hakikatnya masalah yang dihadapi fuqaha (ulama) ini membuat mereka jatuh ke dalam kesalahan ini, ia adalah kerana mereka tidak dapat membezakan antara mukjizat paksaan, yang tidak diterima iman orang yang beriman kerananya, seperti yang berlaku kepada Firaun ketika Allah membelah laut untuk Musa (as), dan yang bukan paksaan dan yang diterima iman orang yang beriman kerananya, seperti yang berlaku pada ahli-ahli sihir apabila dihidupkan tongkat Musa (as) menjadi ular dan memakan tongkat-tongkat mereka, yang dilihat oleh manusia ianya adalah ular, ini adalah pengakhirannya, yang menjadi tajuk perbahasan di mana kesamaran yang meragu-ragukan, iaitu bagi mereka yang menghadapinya bukanlah penzahiran mukjizat seratus peratus.


----------------------------
[1]. Bab kesepuluh – Al-3alamah Al-Hilli.
[2] .Ulasan pada Bab kesepuluh - Miqdad Al-Siwari: halaman 100-101..


Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya


        

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Boleh bg sy alamat emel utk mengajukan bbrpa soalan kpd ahmed al hassan