Selasa, 31 Januari 2017

Perlantikan atau wasiat Rasulullah




DIA MEMBAWA NASH LANTIKAN DARI ALLAH DAN RASUL
DIA MEMBAWA  ILMU DAN HIKMAH DARI ALLAH
SERUAN DAKWAHNYA BAI'ATU lILLAH

MAKA DIA ADALAH KHALIFAH ALLAH AL-MAHDI





Peraturan Mengenal Hujah Allah

a-   Perlantikan atau wasiat Rasulullah

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.


Setelah kita mengetahui kewujudan peraturan Ilahi dalam mengenali Khalifah Allah di muka bumiNYA sepertimana yang disebutkan di dalam Al-Quran dan juga ditunjukkan oleh para Nabi dan Rasul Alaihimussalam. Maka perlulah kita memanfaat dan beramal dengan peraturan Ilahi di zaman kemunculan yang suci ini iaitu zaman keluarga Muhammad kerana mereka yang tidak mempraktikkan peraturan ini adalah terdiri daripada pengikut-pengikut Iblis (la) sepertimana yang diterangkan sebelum ini. 



c.    Seruan mentaati khalifah Allah. – bai’atu Lillah

6.    Siapa yang menyeru supaya beriman dengan Al-Mahdi dan apakah tindakan penyeru (Al-Mahdi) dan umat manusia.



Di dalam kitab injil juga diterangkan tentang Nabi Isa (as) telah  menguatkan dakwaannya bahawa Nabi-nabi terdahulu di kalangan Bani Israel telah menyebutkannya, memberi khabar gembira tentangnya dan berwasiat tentangnya dan disebut namanya dalam kitab Taurat. Dia (as) datang untuk mengajarkan Al-kitab dan hikmah sambil menegakkan panji Ketaatan kepada Allah dan menuntut kekuasaan dan ketuanan Allah SWT di atas muka bumiNYA. 

Oleh itu, sekiraNya datang pemilik kebenaran Ilahi iatu pemegang wasiat dan pembawa berita gembira yang dikhabarkan oleh para Nabi Allah dan juga rasul-rasul terdahulu, maka akan diketahui peribadi tersebut melalui tiga perkara ini:

Jika dikaji peraturan Ilahi ini secara terperinci, kita akan dapati bahawa nash lantikan Ilahi atas Adam (as) sampai membawa pada wasiat yang membolehkan wujud khalifah terdahulu melantik khalifah berikutnya. Ia adalah nash (lantikan) selepas seorang khalifah kepada khalifah lain dengan perintah Allah. Ini adalah tugas wajib untuk menetapkan orang sesudahnya sebagai khalifah Allah di bumi-Nya. Firman Alah

﴿إِنَّ اللَّـهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا﴾

                                                                        
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya [Al-Nisaa’ 4:58] 

Nash mestilah dari Allah atau melalui lisan RasulNya. Khalifah yang dilantik mesti menunjukkan nash lantikannya. Kerana setiap orang yang meninggalkan kebaikan mesti berwasiat kepada warisnya sebelum dia di datangi maut:

﴿كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ﴾

Diwajibkan atas kamu, apabila seorang di antara kamu kedatangan (tanda-tanda) maut, jika ia meninggalkan kebaikan (khairan), berwasiat untuk ibu-bapak dan karib kerabatnya secara ma'ruf, (ini adalah) kewajiban atas orang-orang yang bertakwa. [Al-Baqarah 2:180]. 
                                                                                              
Apakah kebaikan yang paling besar. Ia adalah menyelamatkan umat manusia dari kesesatan selama-lamanya. Itulah kebaikan yang paling besar yang ditinggalkan Muhammad Rasulullah (S), ia akan menyelamatkan umatnya dari kesesatan selamanya dan baginda adalah orang yang yang paling bertaqwa. Mungkinkah baginda tidak berwasiat. Mari kita lihat ketika baginda gering beberapa hari sebelum kematian:

Hadits ini diriwayatkan oleh Ahmad dari hadits Ibnu Abbas di dalam Musnadnya, dan diriwayatkan perawi hadits lain, dan Muslim meriwayatkan dalam Kitab Al-Wasiat dari Shahihnya dari Sa3id bin Jubair dari jalan yang lain oleh Ibnu Abbas,


، قال: ( يوم الخميس وما يوم الخميس ، ثم جعل تسيل دموعه حتى رؤيت على خديه كأنها نظام اللؤلؤ ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله : إئتوني بالكتف والدواة ، أو اللوح والدواة ، أكتب لكم كتابا لن تضلوا بعده أبدا ، فقالوا : إن رسول الله يهجر).
           

Ia berkata: “Hari khamis, tahukah kamu ada apa hari khamis itu kemudian Ibnu Abbas menangis hingga aku melihat air matanya mengalir seperti butiran mutiara. Ibnu Abbas berkata Rasulullah (S) bersabda “Berikan kepadaku tulang belikat dan tinta (dakwat) atau Loh (papan tulis) dan dakwat aku akan menuliskan sesuatu untuk kalian agar kalian tidak akan tersesat setelahnya selama-lamanya. Kemudian mereka berkata Rasulullah (S) meracau. 
al-Bukhari juga meriwayatkan hadis yang sama dengan tambahan Rasulullah menjawab " Pergi kalian ! Aku lebih baik dari apa yang kalian katakan !"

Jadi apakah Rasulullah tidak menuliskan wasiatnya kerana tidak dibawakan pena dan kertas? Bukankan ada selang beberapa hari sebelum sampai hari Isnin. Tidakkah mustahil rasulullah tidak berwasiat.  Walaupun ada yang mengatakan dalam bab Siasah rasulullah tidak berwasiat. Jauh seorang rasul dari perbuatan seperti itu.

Sekarang dibawakan wasiat bertulis dari Rasulullah SAW Versi pendek diriwayatkan oleh anak-anak Fatimah:

Daripada Abi Abdillah as (Jaafar bin Muhammad), daripada bapa-bapanya terdahulu, daripada Amirul Mukminin Ali a.s, telah berkata: Rasulullah (S) telah bersabda kepada Ali di malam sebelum kewafatannya; Wahai Bapa Hassan (Ali a.s) bawakan lembaran tulis dan dakwat, maka Rasulullah (S) mencatatkan wasiatnya sehinggalah ia sampai ke butiran berikut, dan bersabda; Wahai Bapa Hassan sesungguhnya akan ada selepasku duabelas orang Imam dan selepas mereka duabelas orang Mahdi. Engkau wahai Ali adalah yang pertama dari duabelas imam tersebut. Dan hadis tersebut berterusan sehingga sampai kepada sabda, dan hendaklah diserahnnya kepada anaknya Muhammad Al Mustahfiz dari keluarga Muhammad alaihis salam. Begitulah duabelas orang Imam, setelah itu akan adanya duabelas Mahdi. Maka apabila maut menghampirinya, hendaklah dia serahkannya (Imamah) kepada anaknya Mahdi yang pertama, baginya tiga nama: nama seperti namaku dan nama bapaku iaitu Abdullah dan Ahmad, dan nama ketiganya adalah Al-Mahdi. Dan dia adalah yang pertama beriman. Bihar Al Anwar jilid 53 ms 147, Ghaybah Al Toosi ms 150, dan Ghayat Al Maram jilid 2 ms 241. 

Boleh dilihat wasiat bertulis dari Rasulullah (S) Versi panjang [1].
                      
Ada hadits sahih menerangkan Pemuda itu (Khalifah Allah Al-Mahdi) adalah ahli bait Rasulullah (S) selayaknyalah wasiat bertulis itu datang dari ahli bait. Cuma di kalangan umat Islam tidak ada yang tidak mempedulikan Ahl Bait walaupun Allah SWT telah berfirman:


﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا﴾

Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya. [Al-Ahzab 33:33].

Jika tidak selepas peristiwa yang meremukkan hati Rasulullah pada hari khamis itu membuat para sahabat tertanya-tanya ada yang mengatakan Rasulullah (S) berwasiat dan ada yang mengatakan tidak berwasiat Sehingga sebahagian besar umat islam tidak mempunyai wasiat bertulis Rasulullah (S) dalam sejarah penulisan hadits.

Para ulamak Mazhab Imamiyah dan masyarakat syiah ramai pula (sekarang) yang menolak hadits wasiat bertulis Rasulullah (S) ini. Mereka yang menolak hadits wasiat bertulis ini sama seperti orang ahli kitab yang menyembunyikan kebenaran pada hal ia di sebut dalam lebih sepuluh tempat dari kitab-kitab hadits mereka.

Sudah tentu kita tidak hairan jika Para ulamak Mazhab Al-Sunnah dan masyarakat sunni menolaknya. Cuma perlu diingat peringatan Allah pada ayat wasiat di atas dan kedudukan wasiat di sisi Allah dalam surah Al-Baqarah 2:180 yang di bawakan di atas menyebutkan kutiba –diwajibkan - dan haqqan - adalah suatu kewajiban -.


Begitu juga terdapat banyak hadits yang menyatakan  siapa Al-Mahdi yang menyokong hadits wasiat di atas:

Dia dari Quraisy, Bani Hasyim, Itrah Nabi dan Anak Keturunan Fatimah

a) Dari Bani Kinanah, Bani Quraisy, Bani Hasyim

عن قتادة، قال : قلت لسعيد بن المسيب: المهدي حق ؟ قال: حق. قلت: ممن ؟ قال: من كنانة. قلت: ثم ممن ؟ قال: من قريش. قدم أحدهما علىالاخر. قلت:  ثم ممن ؟ قال: من بني هاشم . قلت: ثم ممن ؟ قال: من ولد فاطمة(

Dari Qatadah: “Aku bertanya kepada Said bin Musayab, “Apakah Al-Mahdi itu haq (benar)?”Dia menjawab,“Benar”, Aku tanyakan.“Dari siapa (asalnya)?” Katanya,“Dari Kinanah.” Aku tanya lagi,“Kemudian dari siapa?”Katanya, “Dari Quraisy” lebih awal dari keduanya. Aku tanya lagi “Kemudian dari siapa?” Katanya “Dari bani Hasyim” Aku tanya“Terus dari siapa?” Katanya, “Dari anak keturunan Fatimah”.Rujukan: Aqad Ad Darar Fi Akhbar Al Muntazar, Halaman 22

b) Dari Ahlulbait Nabi saw

أخرج أحمد بن حنبل بسنده عن علي،قال: قال رسول الله   )صلى الله عليه وآله): (المهدي منا أهل ألبيت يصلحه الله في ليلة(

Ahmad bin Hanbal menyampaikan dari Fadhl bin Dakin dari Yasmin Al-‘Ajali dari Ibrahim bin Muhammad Al-Hanafiah dari bapanya dari Ali:“Rasulullah saw bersabda, “Mahdi berasal dari kami Ahlulbait. Allah akan mempersiapkannya dalam satu malam.”

Rujukan: Musnad Ahmad, Juz 1, Halaman 84; Sunan Ibnu Majah, Juz 2, Halaman 1367

c) Dari Itrah Nabi saw

اخرج أحمد في مسنده بسنده عن أبي سعيد أنرسول الله (صلى الله عليه وآله)  قال:(تملأ الآرض ظلما وجورا ثم يخرج رجل من عترتي يملك سبعا أو تسعا في ملأ الآرض قسطا وعدلا(

Disebut dalam Musnad Ahmad, dari Abi Sa’id bahawa Rasulullah saw bersabda: “Bumi akan dipenuhi dengan kezaliman dan ketidakadilan, kemudian muncul seorang dari itrahku, dia akan memenuhi bumi selama tujuh atau Sembilan (tahun) dengan kemakmuran dan keadilan.” Rujukan: Musnad Ahmad, Juz 3, Halaman 28

حدثنا أحمد بن إبراهيم ثنا عبد الله بن جعفر الرقي ثنا أبو المليح الحسن بن عمر عن زياد بن بيان عن علي بن نفيل عن سعيد بن المسيب عن أم سلمة قالت سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : المهدي من عترتي من ولد فاطمة

Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Ibraahiim: Telah menceritakan kepada kami ‘Abdullah bin Ja’far Ar-Raqiy: Telah menceritakan kepada kami Al-Hasan bin ‘Umar, dari Ziyaad bin Bayaan, dari ‘Aliy bin Nufail, dari Sa’iid bin Al-Musayyib, dari Ummu Salamah, ia berkata: Aku mendengar Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Al-Mahdi itu berasal dari keturunanku dari anak Fathimah” [Diriwayatkan oleh Abu Daawud no. 4284; dishahihkan oleh Al-Albaaniy dalam Shahih Sunan Abi Daawud, 3/20-21].

d) Dari Anak Keturunan Fatimah

عن أم سلمة رضي الله عنها، قالت: سمعت رسول الله (صلى الله عليه وآله) ، يقول : (المهدي من عترتي، من ولد فاطمة) رضي الله عنها . أخرجه الإمام داود سليمان بن الآشعث السجستاني في سننه، والإمام أبو عبد الرحمن النسائي في سننه، والإمام الحافظ أبو بكر البيهقي، والإمام أبو عمرو الداني، رضي الله عنهم،):

Dari Ummu Salamah (ra) katanya: Aku mendengar Rasulullah saw bersabda: “Al-Mahdi berasal dari itrahku, dari anak keturunan Fatimah.” Disebut oleh Al-Imam Daud Sulaiman bin Al-Asy’ats Al-Sajastani dalam Sunannya, dan Al-Imam Abu Abdu Rahman Al-Nasa`i dalam Sunannya,Al-Imam Al-Hafidz Abu Bakar Al-Baihaqi dan Al-Imam Abu ‘Amr Al-Dani (ra). Rujukan: Aqad Ad Darar Fi Akhbar Al Muntazar, Halaman 15

Dalam hadits wasiat itu menyebutkan: sesungguhnya akan ada selepasku duabelas orang Imam dan selepas mereka duabelas orang Mahdi

Mahdi pertama bernama  Ahmad
Yang pertama beriman dengan Imam Mahdi

Untuk faham lebih lanjut sila baca Dua Mahdi Yang berbeza


-------------------------------

[1] Versi penuh wasiat Rasulullah (S) beserta dengan sanadnya dan juga sumber-sumber yang meriwayatkannya:

أخبرنا جماعة عن أبى عبد الله الحسين بن علي بن سفيان البزوفرى عن علي بن سنان الموصلي العدل عن علي بن الحسين عن أحمد بن محمد بن الخليل عن جعفر بن محمد المصرى عن عمه الحسن بن علي عن أبيه عن أبى عبد الله جعفر بن محمد عن الباقر عن أبيه ذى الثفنات سيد العابدين عن أبيه الحسين الزكي الشهيد عن أبيه أمير المؤمنين عليهم السلام قال قال رسول الله صلى الله عليه وآله في الليلة التي كانت فيها وفاته لعلي (ع) يا أبا الحسن احضر صحيفة ودواة فاملى رسول الله صلى الله عليه وآله وصيته حتى انتهى إلى هذا الموضع فقال يا علي انه سيكون بعدي اثنى عشر أماما ومن بعدهم اثنى عشر مهديا فانت يا علي اول الاثنى عشر الامام سماك الله في سمائه عليا المرتضى وأمير المؤمنين والصديق الاكبر والفاروق الاعظم والمأمون والمهدي فلا تصلح هذه الاسماء لاحد غيرك يا علي أنت وصيي على اهل بيتي حيهم وميتهم وعلى نسائى فمن ثبتها لقيتني غدا ومن طلقتها فانا برئ منها لم ترني ولم ارها في عرصات القيامة وانت خليفتي على امتي من بعدي فإذا حضرتك الوفاة فسلمها إلى ابني الحسن البر الوصول فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى ابني الحسين الشهيد المقتول فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى ابنه سيد العابدين ذى الثفنات علي فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى ابنه محمد الباقر فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى أبنه جعفر الصادق فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى أبنه موسى الكاظم فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى أبنه علي الرضى فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى أبنه محمد التقة التقي فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى أبنه علي الناصح فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى أبنه الحسن الفاضل فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى أبنه محمد المستحفظ

من آل محمد صلى الله عليه وعليهم فذلك اثنى عشر أماما ثم يكون من بعده اثنى عشر مهديا فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى أبنه اول المهديين له ثلاثة اسامي اسم كأسمي واسم أبى وهو عبد الله وأحمد والاسم الثالث المهدى وهو اول المؤمنين


Daripada Abi Abdillah Al Hussain bin Sufyan, daripada Ali bin Sinan Al Musili, daripada Ali bin Al Hussain, daripada Muhammad bin Al Khalil, daripada Jaafar bin Ahmad Al Masri, daripada bapa saudaranya Al Hassan bin Ali, daripada bapanya, daripada Abi Abdillah Jaafar bin Muhammad, daripada bapanya Al Baqir, daripada bapanya Ali Zainal Abidin, daripada bapanya Al Hussain Al Syahid, daripada bapanya Amirul Mukminin Alaihis salam telah berkata: Rasulullah saaw bersabda kepada Ali as dimalam sebelum kewafatan baginda: “Wahai Abul Hassan (Ali as) bawakan lembaran kertas dan dakwat. Maka Rasulullah saaw telah menyebutkan wasiatnya untuk dicatatkan sehinggalah ia sampai kepada noktah berikut, baginda saaw bersabda: Wahai Ali sesungguhnya akan ada selepasku duabelas orang Imam dan selepas mereka duabelas orang Mahdi. Engkau wahai Ali adalah yang pertama daripada duabelas orang Imam tersebut. Allah menamakan engkau di langitnya; Ali Al Murtadha, Amirul Mukminin, Siddiq Al Akbar, Faruq Al A’zham, Al Makmun, dan Al Mahdi, tiada siapapun dibenarkan memakai nama-nama ini. Wahai Ali, engkau adalah pemegang wasiatku ke atas Ahlulbaitku ketika mereka masih hidup mahupun setelah mereka mati, dan ke atas isteri-isteriku: barangsiapa yang engkau kekalkan dia, maka dia akan bertemu denganku besok, barangsiapa yang engkau ceraikan dia, maka aku berlepas diri daripadanya, dan dia takkan dapat melihatku dan aku tidak melihatnya pada hari kiamat. Engkau adalah khalifahku ke atas umatku selepasku, apabila maut menghampirimu, maka hendaklah diserahkannya (khilafah) kepada anakku Hassan al-Birr al-Wusul. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anakku Hussein as-Syahid az-Zakiy al-Maqtul. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya penghulu segala abid Ali zu as-Safanat. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Muhammad al-Baqir. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkan kepada anaknya Ja’afar al-Sadiq. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Musa al-Kadhim. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Ali al-Ridha. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Muhammad al-Thiqah at-Taqiy. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Ali al-Nasih. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Hassan al-Fadhil. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Muhammad yang terpelihara daripada keluarga Muhammad. Maka itulah dua belas imam, dan akan datang selepasnya dua belas Mahdi.

Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkan kepada anaknya iaitu Muqarrab yang pertama (sesetengah sumber menyebutkan Mahdi yang pertama). Baginya tiga nama : nama seperti namaku dan nama bapaku, iaitu Abdullah dan Ahmad. Dan namanya yang ketiga adalah Al Mahdi, dia adalah yang pertama beriman.”

1.    Sheikh Al Toosi menyebutkan riwayat wasiat ini di dalam kitabnya Al Ghaibah ms 150 beserta himpunan riwayat bagi menguatkan bahawa Imamah adalah untuk Ahlulbayt a.s. Kemudian Sheikh Al Toosi memperkuatkan lagi riwayat ini dengan riwayat-riwayat wasiat yang lain di dalam kitab yang sama pada ms 156. Ianya adalah himpunan riwayat yang digunapakai sebagai dalil untuk menguatkan tuntutannya bahawa Imamah adalah di kalangan Ahlulbayt a.s. Dia mengatakan bahawa riwayat ini adalah sahih kerana Syiah Imamiyah meriwatkannya secara tawatur iaitu orang yang terkemudian meriwayatkan dari orang terdahulu tanpa terputus. Jalan pentashihannya adalah satu sepertimana terdapat di dalam kitab-kitab Imamiyah dan juga melalui manuskrip-manuskrip Amirul Mukminin Ali a.s 
2.    Sheikh Al Hurr Al Amili di dalam kitabnya Ithbat Al-Huda, jilid 1, ms 549, hadis no. 376.
3.    Sheikh Al Hurr Al Amili di dalam kitabnya Al Iqadh, ms 393.
4.    Sheikh Hassan bin Sulaiman Al Hilli di dalam kitabnya Mukhtasar Al Bashair, ms 159.
5.    Al Allamah Al Majlisi di dalam kitab Bihar Al Anwar, jilid 53, ms 147, hadis no. 6 (secara ringkas), dan jilid 36, ms 81, hadis no. 81 (secara terperinci tanpa rangkap “Apablia maut menghampirinya”)
6.    Sheikh Abdullah Al Bahrani di dalam kitabnya Al ‘Awalim, jilis 1, ms 370, hadis no. 59.
7.    Sayyid Hashem Al Bahrani di dalam kitabnya Ghayat Al-Maram, jilid 1, ms 370, hadis no. 59.
8.    Sayyid Hashem Al Bahrani di dalam kitabnya Al insaf, ms 222.
9.    Al Faydh Al Kashani di dalam ktabnya Nawadir Al Akhbar, ms 294.
10. Sheikh Mirza Al Noori di dalam kitabnya Al Najm Al Thaqib, jilid 2, ms 71.
11. Sayyid Muhammad Muhammad Sadiq Al Sadr menyebutkannya di dalam kitabnya Tarikh Ma Ba’da Dhuhur, ms 641.
12. Sheikh Al Miyanji di dalam kitabnya Makatib Al Rasul, jilid 2, ms 96.
13. Sheikh Al Kurani di dalam kitab Mukhtasar Mu’jam Ahadis Al Imam Al Mahdi.



            


Tiada ulasan: