Khamis, 23 Mac 2017

Adakah Lupa Dan Lalai Mustahil Bagi Maksum?


Adakah Lupa Dan Lalai Mustahil Bagi Maksum?


Di sini kita akan membicarakan, sama ada untuk mempercayai lupa dan lalai itu mustahil ke atas Al-Maksum dalam semua keadaan, atau yang dihalang dari lupa dalam ibadah  Atau menafikan riwayat dari Muslim Sunnah dan Syiah tentang Nabi terlupa di dalam sholat atau apa yang diriwayatkan oleh Syiah  tentang lupanya para Imam. Saya akan letakkan apa yang didapati tentang keraguan-keraguan dan penghargaan untuk menafikan kelupaan dan kelalaian terhadap Khalifah Allah - yang mana mereka tidak mempunyai dalil - dan kami akan menunjukkan pendapat-pendapat atau perkara-perkara yang meragukan ini pada pertimbangan ilmiah untuk dilihat terdapat pertimbangan ilmiah atau adakah ia hanya  keraguan-keraguan berdasarkan kesilapan atau hanya penghargaan, inilah sebabnya ianya memerlukan dalil yang qat’ei untuk mengesahkan kepercayaan mereka dalam menafikan terhadap kelupaan Al-Maksum, sama ada secara mutlak atau di dalam ibadah khususnya, ini sesuatu yang sia-sia kerana ianya tidak mempunyai petunjuk (dalil) akal yang sempurna atau riwayat dari sumber yang tepat iaitu tiada ayat Al-Quran yang menepati maknanya, tetapi sebaliknya ia bertentangan dengan apa yang mereka percayai, Dari segi akal, Al-Maksum adalah manusia dan tidak keluar dari semua had-had kemanusiaan melainkan jika terdapat dalil muktamad (qat’ei), dan ada banyak riwayat yang sahih dalam masalah kelupaan Al-Maksum. Ayat-ayat itu juga menunjukkan kealpaan maksum. Kita akan kemukakan perbincangan menurut Al-Quran, riwayat-riwayat dan petunjuk yang diterima akal.


Pertama, Ayat-ayat Al-Quran

Kita akan membincangkan kelalaian yang berkaitan pada sebahagian dari khalifah Allah dalam beberapa ayat Al-Quran, dan menerangkan ia adalah lupa dan ditinggalkan atas kecuaian, dan juga kita akan pertimbangkan untuk membicarakan makna huruf (perkataan) lupa dan lalai serta menerangkan kesalahan-kesalahan tata bahasanya .


لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا نَسِيتُ
(Janganlah kamu menghukumku karena kelupaanku):


Pertama, Ayat-ayat Al-Quran

Kita akan membincangkan kelalaian yang berkaitan pada sebahagian dari khalifah Allah dalam beberapa ayat Al-Quran, dan menerangkan ia adalah lupa dan ditinggalkan atas kecuaian, dan juga kita akan pertimbangkan untuk membicarakan makna huruf (perkataan) lupa dan lalai serta menerangkan kesalahan-kesalahan tata bahasanya .

لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا نَسِيتُ
(Janganlah kamu menghukumku karena kelupaanku):

Dengan erti yang sama, Allah berfirman:

﴿وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَىٰ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ﴾.

Dan apabila kamu melihat orang-orang memperolok-olokkan ayat-ayat Kami, maka tinggalkanlah mereka sehingga mereka membicarakan pembicaraan yang lain. Dan jika syaitan menjadikan kamu lupa, maka janganlah kamu duduk bersama orang-orang yang zalim itu sesudah teringat. [Al-An3am 6:68]

Maka syaitan di sini adalah kegelapan dan kekurangan itu, Maka cahaya yang tiada kegelapan di dalamnya dan Pembicara mutlak tidak lain adalah Dia Allah SWT.

﴿ قَالَ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا ۞ وَكَيْفَ تَصْبِرُ عَلَىٰ مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا ۞  قَالَ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّـهُ صَابِرًا وَلَا أَعْصِي لَكَ أَمْرًا ۞ قَالَ فَإِنِ اتَّبَعْتَنِي فَلَا تَسْأَلْنِي عَن شَيْءٍ حَتَّىٰ أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْرًا ۞ فَانطَلَقَا حَتَّىٰ إِذَا رَكِبَا فِي السَّفِينَةِ خَرَقَهَا ۖ قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَيْئًا إِمْرًا ۞ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا ۞ قَالَ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا نَسِيتُ وَلَا تُرْهِقْنِي مِنْ أَمْرِي عُسْرًا﴾

Dia menjawab: "Sesungguhnya kamu sekali-kali tidak akan sanggup sabar bersama aku.* Dan bagaimana kamu dapat sabar atas sesuatu, yang kamu belum mempunyai pengetahuan yang cukup tentang hal itu?" * Musa berkata: "Insya Allah kamu akan mendapati aku sebagai orang yang sabar, dan aku tidak akan menentangmu dalam sesuatu urusanpun". * Dia berkata: "Jika kamu mengikutiku, maka janganlah kamu menanyakan kepadaku tentang sesuatu apapun, sehingga aku sendiri menerangkannya kepadamu". * Maka berjalanlah keduanya, hingga tatkala keduanya menaiki perahu lalu dia melubanginya. Musa berkata: "Mengapa kamu melubangi perahu itu akibatnya kamu menenggelamkan penumpangnya?" Sesungguhnya kamu telah berbuat sesuatu kesalahan yang besar. * Dia berkata: "Bukankah aku telah berkata: "Sesungguhnya kamu sekali-kali tidak akan sabar bersama dengan aku". * Musa berkata: "Janganlah kamu menghukumku karena kelupaanku dan janganlah kamu membebani aku dengan sesuatu kesulitan dalam urusanku". [Al-Kahf 18:67-73]


Dalam ayat-ayat pencarian si hamba [46] -  عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا -  seorang hamba di antara hamba-hamba Kami agar Nabi Allah Musa (as) yang tidak menyoal sesuatu sehingga dia mulai bertindak untuk memberitahunya tentang hal itu, pada hal Musa berjanji untuk bersabar iaitu tidak akan bertanya hamba itu tentang perkara-perkara yang akan dipatuhinya dalam perjalanan mereka, tetapi berlaku perkara sebaliknya kerana Musa tidak sabar dengan apa yang dijanjikannya, dalam kejadian pertama dimulakan dengan bertanya hamba itu bahkan sebagai cabaran atasnya dan untuk melakukannya walaupun Musa berkata beliau akan taat kepada hamba itu dan tidak akan menderhakainya - وَلَا أَعْصِي لَكَ أَمْرًا -  dan aku tidak akan menentangmu dalam sesuatu urusanpun.

Di sini bermulalah dua perkara, iaitu:

Pertama: Musa tidak menunaikan janjinya kepada hamba itu mengenai ilmu dan penuh perhatiannya, dan ini bermakna bahawa nyatalah Musa telah merosakkannya dan memungkirinya – dengan sengaja - janji dibuatnya kepada hamba itu, dan melanggar perintah Allah supaya menghadapinya untuk belajar dari hamba itu, yang beliau sifatkan sebagai -  عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا -  seorang hamba di antara hamba-hamba Kami.  Dan tidak boleh mencabar dan tidak boleh mepertikaikannya.

﴿فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا ۞ قَالَ لَهُ مُوسَىٰ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَىٰ أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا

Lalu mereka bertemu dengan seorang hamba di antara hamba-hamba Kami, yang telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi Kami, dan yang telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami. * Musa berkata kepadanya: "Bolehkah aku mengikutimu supaya kamu mengajarkan kepadaku ilmu yang benar di antara ilmu-ilmu yang telah diajarkan kepadamu?" [Al-Kahf 18: 65-66],

Pada akhir cerita ini, hamba itu memberitahu dengan jelas: - وَمَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِي-  dan bukanlah aku melakukannya itu menurut kemauanku sendiri, Musa juga sangat menyedarinya bahawa ilmu hamba itu dari Allah, dan dia ingin belajar darinya dengan mengikutnya untuk belajar apa yang telah diajarkan oleh Allah.

Iaitu Musa (as) – mengira ini adalah kewajipan – ia telah bertanya dan membantah hamba itu, dan dia tahu bahawa dia bertanya dan membantah kepada Allah, dan juga mengetahui bahawa ia telah melanggar janji dan ikrarnya.

Pada hakikatnya, ini adalah suatu kesimpulan bagi orang-orang yang mengusahakan untuk memuji (meraikan) Musa (as) atau Al-Maksumin umumnya dari lupa dan lalai seperti yang mereka dakwakan, mereka telah mendakwa Musa (as) seorang imam dan seorang nabi Uli Al-‘Azm – dengan dakwaan yang besar, tidak seharusnya mendakwa Musa (as) dengannaya dalam apa jua cara sekalipun.

Kedua: Musa melanggar janjinya dan lalai terhadap ikrarnya, iaitu dia lupa atau lalai dengan janji yang diikrarkannya kepada hamba, oleh itu dia dimaafkan dan tidak dianggap merosakkannya, ini adalah apa yang dikatakan Musa (as) dengan jelas: - قَالَ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا نَسِيتُ - katanya: "Janganlah engkau menghukumku karena kelupaanku.

Dan Musa memang beribadah seperti sholat, puasa dan haji, yang mengiringi Musa sebagai seorang hamba yang mengabdi dengan perintah Ilahi, dan juga memenuhi ikrar dan janji beribadah oleh Musa (as) dalam kedudukan ini.


سَنُقْرِئُكَ فَلَا تَنسَى

(Kami akan membacakan kepadamu maka kamu tidak akan lupa):





﴿سَنُقْرِئُكَ فَلَا تَنسَىٰ ۞ إِلَّا مَا شَاءَ اللَّـهُ ۚ إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا يَخْفَىٰ﴾


Kami akan membacakan kepadamu, maka kamu tidak akan lupa, * kecuali kalau Allah menghendaki. Sesungguhnya Dia mengetahui yang terang dan yang tersembunyi.: [Al-A3la 87:6-7].

Telah disebut dalam riwayat Muktashar (Ringkasan) Bashair Al-Darajat dalam mentafsirkan ayat ini:

«dan dari Muhammad bin Al-Hussein bin Abi  Al-Khattab dan lain-lain dari Ahmad bin  Muhammad bin Abi Nasr, dari Hisyam bin Salim dari Saad bin Tharif Al-Khaffaf katanya: Aku berkata kepada Abi Ja’far (as) apa yang dikatakan orang-orang yang mengambil dari tuan ilmu lalu melupakannya, beliau berkata, ia tidak menjadi hujah kepadanya tetapi hujah adalah sesiapa yang mendengar dari kami sesuatu percakapan tetapi lalu mengingkarinya, atau telah sampai kepadanya tetapi tidak beriman kepadanya dan kafir, ada pun lupa ia adalah perkara mengenai kamu pada awal Surah yang diturunkan kepada Rasulullah (S) " سبح اسم ربك الاعلى " (Surah Al-A3la) Maka jika terlupa dia tidak mempunyai hujah dalam melupakannya, tetapi Allah SWT telah melupakannya seperti dalam firmanNya:  Kami akan membacakan kepadamu maka kamu tidak akan lupa [47]

Disebut juga pada riwayat dalam Tafsir Al-Imam Al-Hasan Al-Askari untuk ayat tersebut:

«Imam (as) berkata Muhammad bin Ali bin Musa Al-Redha (as) berkata: (Apa saja ayat yang Kami nasakhkan) kerana telah diangkat hukumnya (atau Kami jadikan lupa kepadanya) kerana telah diangkat tulisannya, dan dikeluarkan dari hati yang menghafalnya dan dari qalbumu ya Muhammad sebagaimana firman Allah (سَنُقْرِئُكَ فَلَا تَنسَىٰ ۞ إِلَّا مَا شَاءَ اللَّـهُ  - Kami akan membacakan kepadamu maka kamu tidak akan lupa. * kecuali kalau Allah krhendaki.) untuk melupakan kamu maka diangkat mengingatinya dari hati kamu.» [48]

Sebahagian daripada mereka menafsirkan ayat tersebut bahawa Al-Maksum tidak lupa apa-apa pun (mutlak), kerana ayat itu tidak menunjukkan yang hilang daripadanya, ayat ini adalah jelas:  سَنُقْرِئُكَ فَلَا تَنسَىٰ  - Kami akan membacakan kepadamu maka kamu tidak akan lupa. Iaitu kamu tidak akan lupa apa yang dibacakan kepadamu, Maka sesiapa yang lari darinya - Bukan apa yang dibacakan kepadamu atau bukan wahyu ilahi -  dalil-dalil diperlukan atas apa yang dikatakannya, Maka apa yang kami bacakan kepadamu adalah seluruh Al-Quran dan wahyu Ilahi, Dengan itu ayat ini tidak lebih daripada menunjukkan Al-Maksum dijaga dari lupa dalam tabligh (menyampaikan risalah) atau dalam menghafal apa yang dibacakan Allah SWT selepas turunnya ayat tersebut, dan ini tidak termasuk ibadah dan yang lain darinya, dan Al-Maksum tidak lupa dalam tabligh (menyampaikan risalah) dari Allah, bukan perkara khilaf (yang diperselisihkan).

Bahkab firman Allah: -  إِلَّا مَا شَاءَ اللَّـهُ  - kecuali kalau Allah menghendaki. Ia adalah pengecualian menunjukkan tanpa keraguan lagi bahawa Al-Maksum seperti manusia yang lain dibelenggu oleh lupa dan lalai, tetapi Allah memeliharanya dari lupa dan lalai dalam perkara keperluan dan hajat untuk perkara itu, maka maksud kecuali kalau Allah menghendaki adalah untuk melupakannya dari hal-hal lain yang tidak terdapat keperluan dan hajat bagi Allah untuk melindungi kamu daripada lupa dan lalai padanya, Seperti manusia lain, mereka yang mengalami kealpaan dan kelalaian, 

﴿قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ﴾

Katakanlah: "Bahwasanya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku [Al-Kahf 18: 110], 

.


Kedua: Riwayat-riwayat

Keraguan-keraguan dalam riwayat-riwayat yang menyebut mengenai lupa dan lalai itu tidak membantu; kerana ianya tidak melebihi dari sebahagian rujukan yang merumitkan. Atau keadaan yang sukar dengan taqiyah, suatu usaha terdesak untuk ditolak banyak riwayat-riwayat dalam bab ini dan yang tidak ada yang menentangnya,  walaupun perkara ini telah diselesaikan seperti yang diterangkan Al-Quran dan kita tidak akan memperkatakan tentang kemusykilan-kemusykilan itu di sini, kerana ia tidak sempurna - tidak dapat dipecahkan – Maka tujuan untuk menggunakannya adalah untuk mengelakkan  ketergantungan dengan riwayat-riwayat ini  sebagai sandaran untuk mengesahkan aqidah, dan  perkara ini tidak akan  mengesahkan kepercayaan mereka dalam apa jua keadaan, kerana akibatnya mereka perlu berhujah dengan dalil untuk  mengesahkan kepercayaan Khalifah Allah tidak lupa sama ada secara umum atau dalam ibadah menurut kepercayaan mereka, kerana pada asasnya dalam perkara ini Al-Maksum atau Khalifah Allah sama seperti manusia yang lain, dan mereka tidak akan terkeluar dari batasan itu melainkan terdapat dalil-dalil.

Dengan ini diketahui bahawa mereka tidak mempunyai riwayat-riwayat yang mengatakan Al-Maksum terhindar dari lupa dalam ibadah termasuk satu riwayat yang mereka takwil di dalamnya, dan kita akan terangkan bahawa dalilnya tidak sempurna dan tidak qat’ei (muktamad) mengikut makna yang mereka bawakan terhadapnya. Bahkan juga tidak boleh dirujuk kesemuanya untuk menentangnya kerana ada sebilangan besar riwayat-riwayat sahih yang akan kita bawakan untuk menyebutkannya.

Riwayat-riwayat Yang Mengatakan Al-Maksum Lupa Dan Lalai:

Riwayat-riwayat Yang Menyebut Nabi (S) Lupa:

• Tahzhib Al-Ahkam: «Hussein Bin Sa’id dari Ibn Abi ‘Umair dari Jamil berkata: Aku bertanya kepada Aba Abdillah (as) tentang seorang lelaki yang sholat dua rakaat dan kemudian dia berdiri lalu berkata, ia diterima, saya berkata: Apakah ada riwayatnya? Dia teringat hadits Zhi Al-Syamalain katanya: Rasulullah (S) tidak terlepas (darinya).» [49]

• Tahzhib Al-Ahkam: «dari Fadhilah dari Al-Hussein Bin Osman dari Sama’ah dari Abi Bashir katanya: Aku bertanya kepada Aba Abdillah (as) tentang seorang lelaki yang sholat dua rakaat dan kemudian dia pergi laksanakan hajatnya katanya: diterima sholatnya, aku berkata: Apakah halnya dengan Rasulullah (S) tidak diterima apabila sholat dua rakaat? Beliau berkata: Rasulullah (S) tidak meninggalkan tempatnya.» [50].

• Tahzhib Al-Ahkam: «Diriwayatkan oleh Saad dari Muhammad bin Hussein dari Jaafar bin Bashir dari Al-Harits bin Al-Munghirah Al-Nashara katanya, Aku berkata kepada Abi Abdillah (as): Kami Sholat Maghrib, maka Imam telah lupa dan memberi salam pada rakaat kedua lalu kami sholat semula, beliau berkata: Tidak perlu sholat semula?! Tidakkah Rasulullah (S) telah terlepas pada rakaat kedua lalu sambung rakaat kedua itu hingga sempurna?!!»[51]

• Tahzhib Al-Ahkam: «Apa yang diriwayatkan Sa’ad bin Abdullah dari Ahmad bin Muhammad dari Al-Hussein dari Fadhalah dari Saif bin ‘Amirah dari Abi Bakr Al-Hadhrami katanya: Aku sholat Maghrib bersama sahabatku dan apabila dia sholat dua rakaat lalu memberi salam, beliau berkata: sebahagian daripada mereka apabila sholat dua rakaat bersamaku telah mengulanginya. Maka aku beritahu kepada Aba Abdillah (as) Lalu beliau berkata: Mungkin kamu mengulanginya, aku berkata: Ya, maka dia ketawa dan kemudian berkata: Bahawa kamu diberi ganjaran pada apa yang kamu dirikan dan bilangan rakaat rukuk. Rasulullah (S) terlupa dan memberi salam pada rakaat ke dua kemudian beliau teringat hadits Zhi Al-Syamalain lalu berkata: baginda kemudian berdiri dan menambah dua rakaat lagi.»[52]

• Tahzhib Al-Ahkam: «Saad dari Abi AL-Jauzaa’ dari Al-Hussein bin ‘Ulwan dari ‘Amru Ibn Khalid dari Zaid bin Ali dari bapa-bapanya dari Ali (as) katanya: Kami sholat bersama Rasulullah (S) pada sholat dzohor lima rakaat kemudian berdoa, beberapa orang berkata kepada baginda: Wahai Rasulullah, Adakah sesuatu ditambah dalam sholat? Baginda bersabda: Apakah dia? Beliau berkata: Kita bersholat lima rakaat. Katanya:  Baginda menghadap kiblat dan bertakbir sambil duduk dan kemudian sujud dua kali, antara keduanya tidak membaca sesuatu dan tidak ruku' dan kemudian memberi salam dan mereka berkata: kedua-duanya perlu dibuat.». [53]

• Tahzhib Al-Ahkam: «Ahmad bin Muhammad dari Al-Hasan bin Ali bin Fadhal dari Abi Jamilah dari Zaid Al-Syiham Abi Usamah katanya: Aku bertanya kepadanya tentang seorang lelaki bersholat ‘Ashar enam rakaat atau lima rakaat, katanya: Jika ia menentukan untuk sholat lima atau enam rakaat hendaklah diulangi semula sholatnya, tetapi jika dia tidak sedar menambah atau terkurang, maka hendaklah bertakbir sambil duduk dan kemudian rukuk untuk dua rakaat, bacalah antara keduanya Surah Al-Fatihah dan pada akhir sholatnya kemudian membaca tasyahud. jika ia yakin dia sholat dua atau tiga rakaat kemudian pergi beranjak lalu bercakap dengan tidak tahu bahawa sholatnya tidak sempurna hendaklah ia berdiri menyempurnakan  sholatnya bagi apa yang tinggal daripadanya, Maka nabi Allah (S) bersholat dengan orang ramai dua rakaat dengan terlupa  sehingga beranjak lalu Zhu Al-Syamalain berkata kepada baginda: 'ya Rasulullah, Apa yang baru dalam sholat?  Baginda bersabda: Wahai manusia adakah Zhu Al-Syamalain benar? Mereka berkata: Ya, tetapi tidak habis cuma dua rakaat saja, maka baginda berdiri menyemprnakan apa yang telah tertinggal dari sholatnya.». [54]


• Al-Kafi: «Muhammad bin Yahya dari Ahmad bin Muhammad bin Isa dari  Osman bin Isa, dari Sama’ah Ibn Mihran katanya: Abu Abdillah (as) berkata: Sesiapa  menjaga kelupaannya sempurnalah (sholatnya) maka dia tidak perlu sujud sahwi, kerana Rasulullah (S)  bersholat Dzohor dengan orang ramai dua rakaat dengan terlupa lalu memberi salam. Lalu Zhu Al-Syamalain berkata kepada baginda: 'ya Rasulullah, Adakah sesuatu diturunkan mengenai sholat? Baginda bersabda: Apakah dia, katanya, Engkau telah sholat dua rakaat, Maka Rasulullah (S) bersabda: Adakah kamu semua mengatakan seperti dia? Mereka berkata: Ya, lalu baginda (S) berdiri menyempurnakan sholat tersebut bersama mereka, lalu sujud dua sujud sahwi, Katanya, Aku berkata: Apa pendapat kamu orang yang sholat dua rakaat mengira ia empat rakaat lalu memberi salam dan beranjak pergi kemudian ingat selepas dia pergi hanya bersholat dua rakaat? Beliau berkata: Dirikan sholat dari awal, Dia berkata: Apakah halnya dengan Rasulullah (S) tidak dirikan sholat tetapi menyelesaikannya rakaat yang tertinggal bagi sholat baginda? Beliau berkata bahawa Rasulullah (S) tidak berangkat dari majlis baginda dari jika tidak berangkat dari majlisnya hendaklah ia menyempurnakan apa yang kurang dari sholat, dia seolag-olah telah memelihara dua rakaat yang pertama.» [55]

• Al-Kafi: «Dari beberapa orang sahabat kami, dari Ahmad bin Muhammad,  dari Manshur bin Al-Abbas, dari ‘Amru bin Sa’id dari Al-Hassan Bin Shadaqah katanya: Aku berkata kepada Abi Hassan Al-Awwal (as): Rasulullah (S) memberi salam pada dua rakaat pertama? Beliau berkata: Ya, Aku katakan, Apa hal keadaannya. Beliau berkata, Sesungguhnya ia Iradah (kehendak) Allah AWJ untuk memahamkan mereka.» [56]

• Al-Kafi: «Muhammad bin Yahya dari Ahmad bin Muhammad bin Isa, dari Ali bin Al-Nu'man, dari Sa’id Al-A’raj katanya: Aku mendengar Aba Abdillah (as) berkata: Rasulullah (S) telah memberi salam selepas dua rakaat, lalu bertanyalah orang di belakang, ya Rasulullah Adakah perkara baru dalam sholat? Baginda bersabda: Apakah dia? Mereka berkata, bahawa engkau sholat dua rakaat, Baginda bersabda: Adakah begitu wahai Zha Al-Yadain? Maka telah menyeru Zha Al-Syamalain, katanya: Ya, Lalu baginda mendirikan sholatnya bagi menyempurnakan sholat empat rakaat. Katanya, sesungguhnya Allahlah yang melupakannya sebagai rahmat bagi umat, agar jika kamu melihat seorang lelaki melakukan perkara ini hendaklah menegur dan mengatakan: Belum diterima sholat kamu bagi sesiapa yang didatangi padanya dustu hari perkara itu, katanya: Telah menjadi sunnah Rasulullah (S) dan menjadi ikutan (contoh) supaya sujud dua sujud supaya meletakkan kalam tersebut.» [57]

•  ‘Uyun Akhbar Al-Redha (as): «Diceritakan kepada kami Tamim bin Abdullah bin Tamim Al-Qurasyi berkata: Ayahku menceritakan dari Ahmad bin Ali Al-Ansari dari Abi Al-Salt Al-Harawi katanya: Aku bertanta kepada Al-Redha (as), Wahai anak Rasulullah, dalam kegelapan penduduk Kufah mereka mendakwa bahawa Nabi (S) tidak berlaku pada baginda lupa dalam sholat, katanya, mereka (laknahumu Allah) berbohong bahawa yang tidak lupa adalah Allah yang tidak ada Tuhan melainkan Dia ....» [58]

•  Al-Mahasin: «Dari beliau, dari Jaafar bin Muhammad Al-Sya’ats,  dari Ibn Abi Al-Qadah, dari Abi Abdillah, dari bapanya (as) berkata: Nabi (S) bersholat dan menguatkan (jihar) bacaannya, dan apabila baginda beranjak dia berkata kepada para sahabatnya: Adakah aku gugurkan sesuatu dalam bacaan? - (Dia berkata) : semua orang senyap, Nabi (S) bersabda: Adakah terdapat Ubai bin Ka’ab? - Mereka berkata: Ya, dan baginda bersabda:  Adakah aku gugurkan sesuatu? - Beliau berkata: Ya, wahai Rasulullah. Ia adalah ini dan itu. Lalu baginda (S) marah kemudian bersabda:  Mengapa ada segolongan kaum yang dibacakan kepada mereka kitab Allah tidak menghasilkan apa yang dibacakan kepada mereka darinya dan tiada apa yang ditinggalkan! Maka demikianlah binasa Bani Israel, Aku hadiri di tubuh badan mereka dan hati mereka tidak hadir, dan Allah tidak terima sholat hamba yang tidak hadir dihatinya dengan tubuhnya.» [59]

• Man La Yahdhuruhu Al-Faqih  : «Diriwayatkan Al-Hassan bin Al-Rabathi dari Sa’id Al-A’raj [60] katanya: Aku mendengar Aba Abdillah (as) berkata: Allah TWT tidurkan RasulNya (S) dari sholat subuh sehingga terbit matahari,  Kemudian pada mulanya baginda sholat dua rakaat sebelum subuh dan kemudian sholat subuh dan  menyebabkannya lupa  dalam sholat baginda, lalu memberi salam pada rakaat kedua kemudian  menggambarkan apa yang dikatakan Zhu Al-Syamalain bahawa dengan berbuat demikian ia memberi rahmat bagi umat ini,  Kalau-kalau perubahan seorang Islam jika dia tertidur dari sholatnya atau terlupa dalam perbuatannya di mana ia berkata: Perkara itu telah dialami oleh Rasulullah (S)» [60] 

-------------------------
[46] " Lalu mereka bertemu dengan seorang hamba di antara hamba-hamba Kami, yang telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi Kami, dan yang telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami "
[47] Mukhtashar Bashair AL-Darajat - Hassan bin Sulaiman Al-Hilli:  hal. 293  
[48] Tafsir Al-Imam Al-Askari (as):. Hal. 491
[49] Tahzhib Al-Ahkam: - Al-Thusi: Jilid 2, hal. 345-346.
[50] Tahzhib Al-Ahkam: - Al-Thusi: Jilid 2, hal. 346.
[51] Tahzhib Al-Ahkam: - Al-Thusi: Jilid 2, hal. 180.
[52] Tahzhib Al-Ahkam: - Al-Thusi: Jilid 2, hal. 180
[53] Tahzhib Al-Ahkam: - Al-Thusi: Jilid 2, hal. 349-350,2
[54] Tahzhib Al-Ahkam: - Al-Thusi: Jilid 2, hal. 352.
[55] Al-Kafi – Al-Kulaini:  : Jilid 3, hal. 355-356.
[56] Al-Kafi – Al-Kulaini:  : Jilid 3, hal.356
[57] Al-Kafi – Al-Kulaini:  : Jilid 3, hal.357.
[58] ‘Uyun Akhbar Al-Redha (as) – Al-Shaduq:  Jilid 2, hal. 219,
[59] Al-Kafi - Kawat:  Jilid 1, hal. 260..
[60] Al-Shaduq telah menyebut jalannya kepada Ibn Mahbub (Sl-Masyyakhah), perkataan: "Apa yang ada di dalamnya dari Al-Hassan bin Mahbub telah diriwayatkannya dari Muhammad bin Musa bin Al-Mutawakkil (ra) dari Abdullah bin Jaafar Al-Humairi dari Sa’ad bin Abdullah dari Ahmad bin Mohammad bin Isa dari Al-Hassan bin Mahbub."
Al-Syed Al-Khoei berkata dalam (Al-Mu’jam): "Jalannya sahih (Mu’jam Rijal Al-Hadits, Jilid 5, hal. 91), dan Al-Hassan bin Mahbub dianggap tsiqah oleh Al-Syeikh dalam Fihrasatnya dan rijalnya, Berkata Al-Najasyi: berjanji ulama Al-Kasysyi dari Fuqaha’ semuanya sahabat kami untuk mensahihkan apa yang benar tentang mereka, dan kaitannya,  Al-Syed Al-Khoei berkata, yang zahir adalah Ali bin Al-Hassan bin Ribath pendahuluan terjemahannya,
Beliau berkata dalam terjemahannya: Najashi berkata: Ali bin Al-Hassan bin Ribath Al-Bajali Abu Al-Hassan Kufi menentukan tsiqah kepadanya, dan Sa’id Al-A’raj, telah berkata Al-Najashi: Sa’id Bin Abdul Rahman Qil bin Abdullah Al-A’raj Al-Saman Abu Abdullah Al-Taimi (Al-Tamimi) tuan-tuan mereka orang Kufah dianggap tsiqah. Riwayat itu menyatakan kesahihan Al-Mirza Al-Qumi dalam.Manahij Al-Ahkam hal. 677; dan Al-Syeikh Abdullah Al-Mamaqani pada bahagian akhir penulisan dalam Takamalah Ghayah Al-Amal: hal. 318..
[61]  Man La Yahdhuruhu Al-Faqih - Al-Shaduq: Jilid 1, halaman 358-359




..... sambungan

Sebelum ✡✡ MENU ✡✡ Berikutnya




Tiada ulasan: