Selasa, 12 September 2017

sambungan

Risalah dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]

Kita lihat Ibn Hajar tidak berhenti-henti menyeleweng daripada sabda Nabج (S), serta dia memperkenalkan sesuatu yang bukan sebahagian daripadanya! Hadits tersebut adalah mutlak dan tidak menghadkan, maka apakah dalil syar’ei untuk menghadkannya, Amat malang apa yang anda lihat! Adakah ia hanya buah dari keinginan dan taksub?!

Maka hadits tersebut adalah petunjuk yang jelas bahawa menghadkan urusan khilafah pada Quraish dan tidak pada orang lain, tetapi pengesahan ini mengatakan tidak akan tinggal dua orang manusia atau yang tinggal daripada mereka - iaitu daripada Quraish - dua orang.

3. Adapun kata-katanya: (dan adakah ia dimaksudkan dengan lafaz perintah walaupun perkataannya adalah perkataan khabar). Jawapannya telah ada sebelum ini, jadi saya tidak akan mengulanginya..

Tetapi Al-‘Aini dalam Kitab 'Umdatu ALQari sudah cukup untuk kita bertindak balas kepada Al-Kirmani dan yang seumpamanya dalam medakwa bahawa khalifah masih berterusan pada Quraisy, di mana beliau berkata:
(Pendapat:: (Bahawa urusan ini adalah pada Quraisy) yang dimaksudkan adalah Khilafah. Al-Kirmani berkata: Jika aku katakan: Apa yang anda akan katakan pada zaman kita di mana tiada pemerintahan Quraisy? Saya berkata, di negara Arab khilafah adalah di kalangan mereka, serta Khalifah di Mesir. Tamat. Saya katakan: Ini bukanlah sesuatu yang disebutkan, dikatakan bahawa di negara Arab adalah khalifah, dan siapakah khilafahnya?

Dan bukan sahaja di Mesir yang memanggil Khalifah tetapi hanya pada nama, dan tiada penyelesaian dan tiada kaitan, dan walaupun kita mengakui benarlah apa yang beliau katakan mengenai beibilang khilafah, tetapi itu tidak dibenarkan melainkan hanya satu Khalifah, kerana jalan dalam urusan membai’ah pemimpin (Imam) dipenuhi dengan membai’ahnya, kemudian sesiapa yang mengambil urusannya akan dipancung lehernya) [44]

Tetapi pandangan itu ditariknya kembali dengan kata-kata manis tulisan tangannya, di mana beliau berkata:

(Kata-kata: (Urusan ini) iaitu khilafah.adalag untuk kata-kata: (hingga mereka tinggal tersisa), dan di dalam riwayat Muslim: hingga manusia tinggal tersisa, Oleh kerana orang-orang menurut Quraisy semasa Jahiliyah dan pemuka-pemuka Arab juga mereka mengikut Islam, dan mereka adalah pemilik-pemilik khilafah, dan ia akan terus menjadi milik mereka hingga ke akhir dunia hingga manusia tinggal tersisa dua orang, telah nyata apa yang dikatakan baginda (S) dari zaman baginda hingga sekarang kedudukan khilafah adalah pada Quraisy tanpa ada persaingan dengan mereka,


--------------------------------------
[44] 3umdatu Al-Qari – oleh Al-‘Aini J 16 hal 74..




[37] [38][39][40]

Tiada ulasan: