Khamis, 14 Disember 2017

Asas Kebenaran kedua



Binatang Bumi dan Yang Muncul Di Timur - Dabbah Al-Ardh wa Thala3a Al-Masyriq

Asas Kebenaran kedua
    

Bahawa yang dimaksudkan dengan Dabbah Al-Ardh itu adalah tanda sebelum kezuhuran suci dan untuk mengikutinya diwakili oleh kezuhuran persediaan yang mempersiapkan atas kuasa Al-Mahdi (as), dan ia adalah suatu
syarat dari syarat-syarat kezuhuran.

Hakikat Dabbah Al-Ardh, dalam Asas Kebenaran ini, dapat dibahagi kepada dua kemungkinan:

Kemungkinan pertama

Mengatakan Al-Dabbah adalah suatu dongengan seperti seperti yang difahami oleh sebahagian orang dengan cara yang salah dan berikut adalah sebahagian daripada riwayat-riwayatnya:

Dari Nabi Muhammad (S): (Panjang Dabbah Al-Ardh enam puluh hasta, Pencari tidak menyedarinya dan tidak melarikan diri dari buruannya, Sifat mukmin ada di antara kedua matanya dan tertulis antara kedua matanya mukmin, ciri-ciri kafir ada di antara kedua matanya dan tertulis antara kedua matanya kafir. dan bersamanya ada tongkat Musa dan Cincin Sulaiman. Timbul (nampak) jelas di wajah orang mukmin dengan tongkat itu dan dikenakan cincin, pada hidung kafir sehingga dia akan berkata, Wahai mukmin dan wahai kafir) [131]


Riwayat ini dan riwayat-riwayat yang serupa dengannya mesti mengikut pemahaman simbolik (perlambangan) atas sebab-sebab berikut:

Pertama, ia mengandungi alamat-alamat dan sifat-sifat yang sama yang tergolong dalam persediaan awal untuk kezuhuran, seperti mewarisi dari para nabi dan membezakan antara yang haq dengan yang batil dan dengan itu ia menafikan pertimbangan pemahaman secara zahir saja untuk memadankannya dengan banyak riwayat-riwayat ini yang khusus terkandung dalam persediaan awal, dan sebagai balasan terhadap banyaknya riwayat-riwayat yang menekankan pemahaman kemanusiaan terhadap (Al-Dabbah) dan memberikan lagi kenyataan tetapi meletakkannya dalam kedudukan imam-imam dan washi-washi (as) kerana memiliki warisan dan sebahagiannya menganggap penghormatan nama yang dikhaskan kepada Amirul Mukminin (as) .

Kedua, pemahaman akal dan logik menolak pemahaman dongeng ini kerana ianya tidak  diterima akal bahawa Allah SWT mengutus haiwan untuk memberi peringatan kepada manusia sebelum kezuhuran Imam Mahdi (as). Haiwan ini bersaiz besar dan berkata-kata, bahkan akan menjadikan dakyah (propaganda) ini untuk menyesatkan bukan untuk panduan ... Jika manusia tidak dapat beriman kepada Nabi-nabi, Rasul-rasul dan Imam-imam (as), bagaimana mereka boleh beriman kepada haiwan!! Allah Ta’ala berfirman:

((وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكاً لَّجَعَلْنَاهُ رَجُلاً وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِم مَّا يَلْبِسُونَ * وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِكَ فَحَاقَ بِالَّذِينَ سَخِرُواْ مِنْهُم مَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ ))

((Dan kalau Kami jadikan rasul itu malaikat, tentulah Kami jadikan dia seorang laki-laki dan tentulah Kami meragu-ragukan atas mereka apa yang mereka ragu-ragukan atas diri mereka sendiri.* Dan sungguh telah diperolok-olokkan beberapa rasul sebelum kamu, maka turunlah kepada orang-orang yang mencemuhkan di antara mereka balasan (azab) olok-olokan mereka.)) [132] 


Tidak ada satu riwayat pun dari Ahl Al-Bait (as) dibuktikan bahawa Dabbah Al-Ardh adalah haiwan, dengan pengecualian riwayat yang dinyatakan di atas yang boleh difahami kerana ia tidak menggunakan makna yang muktamad, tambahan pula pada kemanusiaan Al-Dabbah itu dinyatakan dalam banyak riwayat-riwayat dan dengan itu ia menafikan kemungkinan ini suatu perubahan yang ketara, Wa AL-Hamdu Lillah.

--------------------
[131] Bihar Al-Anwar: J 6 hal . 300.
[132] Al-An3am 6:9-10


Kemungkinan kedua


Ia adalah kemungkinan akhir dan kenyataan sebenar yang kita berikan kepada penyelidikan ke atas riwayat-riwayat dan pemahaman yang betul mengenainya dan ia adalah Dabbah Al-Ardh yang disebut dalam riwayat-riwayat sebelumnya dan yang serupa dengannya iaitu seorang lelaki yang muncul sebelum kezuhuran Imam Mahdi (as) atau serentak dengannya, dan penampilannya terjadi pada peringkat kezuhuran yang lebih kecil bagi melicinkan dan persediaan kezuhuran yang lebih besar, dan dengan itu ia adalah mercu tanda yang jelas bagi asas kebenaran kedua yang tidak menerima pengucapan dalam istilah ilmiah dan melampaui hakikat ini tanpa bukti ilmiah atau riwayat, lalu yang bercampur aduk antara ilusi-ilusi dan andaian-andaian bahawa tidak diturunkan Allah kuasa ke atasnya.

Jadi keputusan akhir bagi pengertian Dabbah Al-Ardh dalam pembatasan riwayat-riwayat yang disampaikan dengan mengambil dua pengertian yang berbeza, pengertian pertama adalah yang dimaksudkan oleh Amirul Mukminin (as), ia adalah di Al-Raj’ah, manakala pengertian yang kedua adalah persediaan awal bagi penampilan pertama sebekum kezuhuran dan selaras dengan peringkat kezuhuran berikutnya.


Pada zaman kezuhuran mungkin menghadapi kedudukan gelaran Dabbah Al-Ardh ke atas kedua-dua peribadi sebenar dan ini adalah selaras dengan perjalanan kaedah penyelidikan:


Kemungkinan pertama


Kesesuaian gelaran ke atas Imam Mahdi (as): - kemungkinan ini tidak benar dalam kedudukan ini kerana riwayat-riwayat menyatakan bahawa bahawa Dabbah Al-Ardh adalah alamat yang mendahului kezuhuran bahkah syarat dari syarat-syaratnya, sama ada riwayat-riwayat yang membawa sebahagian daripada sifat-sifat yang bebas ke atas Imam Mahdi (as) juga membebaskan Al-Dabbah, maka tidak bermaksud berkongsi sifat-sifat di sini perlu untuk menyatukan perlambangan, sebagai tambahan kepada maksud Al-Mahdi atau Al-Qaim pada riwayat-riwayat boleh dikaitkan kepada kedua-dua peribadi ... sebagaimana dalam contoh riwayat seperti ini, contohnya,


Dari Imam Al-Redha (as): (.... bahawa Al-Qaim jika dia keluar adalah pada usia orang tua-tua dan kelihatan tubuhnya kuat seperti orang muda... Ada bersama dengannya tongkat Musa dan Cincin Sulaiman. Ia adalah yang keempat dari anakku yang dighaibkan Allah dalam tiraiNya sesuatu yang dikehendaki Allah dan kemudian akan dimenangkanNya yang memenuhi bumi dengan kesaksamaan dan keadilan sebagaimana sebelumnya dipenuh idengan kezaliman dan kebencian) [133]


Apa yang dimaksudkan riwayat ini di sini adalah Imam Mahdi (as) dan bukannya Mahdi Pertama (as) kerana ungkapan yang dinyatakan (pada usia orang tua-tua dan kelihatan tubuhnya kuat seperti orang muda...... Ia adalah yang keempat dari anakku), itu sudah cukup untuk menunjukkan Imam Mahdi (as). Ada pun dalam riwayat-riwayat lain tidak menyempang kepada riwayat-riwayat untuk menentukannya.

Dari Abi Ja’far (as): Beliau berkata: (Perkara pertama yang dimulakan Al-Qaim adalah di Anthakia, dia akan mengeluarkan darinya Al-Taurat dari gua di dalamnya terdapat tongkat Musa dan Cincin Sulaiman) [134]

Dari Abi Abdillah (as): (tongkat Musa adalah batang pokok Aas dari tanaman Syurga diambil oleh Jibrail (as) tetekala menghadap ke arah Madyan dan ia adalah peti (Tabut) Adam di dalam Tasik Tiberias tidak akan digunakan dan tidak akan berubah sehingga kedua-duanya dikeluarkan Al-Qaim (as) apabila bangkit) [135]


Dari Abi Ja’far (as): (tongkat Musa asalnya dari Adam kepada Syu’aib kemudian datang kepada Musa, dan ia untuk kami .. disediakan untuk Qaim kami, akan dilakukan apa yang dilakukan Musa) [136]


Riwayat-riwayat ini menunjukkan Al-Qaim (as) disokong dengan pewarisan tanpa menghadkan peribadi sebenar maka ia dimaksudkan pada Imam Mahdi (as) atau yang membuat persediaan (Dabbah Al-Ardh), kerana riwayat-riwayat tersebut menyebutkan pemilikan warisan oleh Dabbah Al-Ardh seperti yang dibahaskan di atas, dan terutamanya pada perkataan (Al-Qaim atau Al Mahdi) mungkin pelancaran persediaan awal.. Maka jelas bahawa yang terlibat dalam penggunaan warisan adalah Imam Mahdi (as) dia adalah ahli waris dan yang membuat persediaan dan bertanggungjawab dalam permulaan persiapan dan penyediaan asas. Maka dia mesti menggunakan warisan ini untuk memenuhi keperluan tersebut, dan adakah dakwah Imam Mahdi hanya dengan pengarahan Ilahi, sokongan ilmiah, mukjizat-mukjizat dan sokongan ghaib dan diketahui bahawa yang paling penting pada sebab-sebab ini adalah ilmu Ahl Al-Bayt (as), adalah warisan para nabi dengan  sebutan tentang cincin dan tongkat dan lain-lain termasuk warisan dan yang keluar daripada mereka seperti yang dinyatakan pada riwayat-riwayat sebelumnya.


------------------
[133] Bihar Al-Anwar: J 52 hal 351
[134] Bihar Al-Anwar: J 52 hal 190..
[135] Ghaibah Al-Nu3mani hal 238..
[136] Al-Kafi J 1, hal 231.. 



Kemungkinan kedua


Ia adalah yang kedua yang perlu diakui dan hasilnya mengikhlaskan kemungkinan ini, Ia adalah warisan kezuhuran apabila kewujudan pada Imam Mahdi (as) dan pada persediaan awal Dabbah Al-Ardh (as), dan keputusan ini mesti diiktiraf, sebaliknya, riwayat-riwayat telah menyatakan bahawa kerja pewaris dijalankan oleh Dabbah Al-Ardh sebelum kezuhuran suci
.

Ia didahului oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) bagi sebahagian makna yang datang secara warisan,, Panji Rasulullah (S) bermakna Al-Bai’atu Lillah, ia adalah panji yang dibawanya sekarang,
Dan senjata Rasulullah (S) adalah ilmu, dan itulah yang dicabar oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) kepada semua ulamak dengan Al-Quran dan aqidah-aqidah, dan demikianlah untuk setiap tafsiran.

Dalam kata-kata Imam Musa bin Ja’far (as) dengan Yazid Abi ‘Amara, beliau (as) berkata: (.... Aku melihat Rasulullah di dalam tidur dan Amirul Mukminin (as) bersama baginda. Pada baginda ada cincin, pedang, tongkat dan kitab, dan aku bertanya: Apa ini? Baginda bersabda: Serban adalah kuasa Allah Taala AWJ, adalah kemuliaan Allah AWJ, kitab adalah cahaya Allah AWJ, tongkat adalah kekuatan Allah AWJ dan cincin adalah mencakup semua perkara-perkara ini ...) [137]  


Keputusan ini menyebabkan kita mempertimbangkan penggunaan gelaran Dabbah Al-Ardh untuk persediaan awal sebagai hasil yang menasabah dan tidak dapat dielakkan daripada riwayat-riwayat itu dan
hubungannya adalah untuk mempertimbangkan Dabbah Al-Ardh muncul sebelum muncul
kezuhuran dan dijadikan sebagai syarat yang dijelaskan oleh riwayat-riwayat bahawa dia adalah seorang lelaki dari Ahl Bait Muhammad (S) yang membuat persediaan kezuhuran suci di sokong oleh warisan kemaksuman yang khusus. Kesimpulan akhir ini tidak boleh dimansuhkan, kerana tidak menerimanya itu bermakna memukul semua riwayat-riwayat itu terpapar di dinding dan kerana tidak ada penentangan terhadap mana-mana riwayat-riwayat yang menggambarkan ke peringkat kezuhuran suci, tetapi sebaliknya, hujah ini adalah yang meletakkan penyelesaian kepada semua konflik salah faham yang wujud pada riwayat-riwayat seperti anggapan terhadap Dabbah Al-Ardh yang dikhaskan kepada Al-Raj’ah atau kezuhuran dan mencampurkan semuanya bersama walaupun perbezaan petunjuk dan peristiwa atau menganggapnya seolah-olah ia dongengan aneh dan yang
seumpamanya sebagai dongengan-dongengan yang salah.

Berhubung dengan ayat Al-Dabbah di dalam kitab Allah AWJ:

﴿وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ﴾

(Dan apabila perkataan telah jatuh atas mereka, Kami keluarkan sejenis Dabbah dari bumi yang akan berkata-kata kepada mereka, bahawa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami.) [138] telah ditangani oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) dalam Al-Mutasyabihat J 4:hal 51:

di mana beliau berkata
[berkata seorang lelaki kepada Abi Abdillah (as): Aku mendengar bahawa orang ramai membaca ayat: (تكلمهم) ini sebagai (تجرحهم), maka dia (as) berkata: (Semoga Allah berkata-kata kepada mereka dalam neraka jahannam tidak diturunkan melainkan untuk bercakap kepada mereka dengan kata-kata)  [139]


Dan dari Al-Redha (as) pada firman Allah:

, ﴿أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ﴾

beliau (as) berkata: (ia adalah) Ali (as) [140]



----------------------
[137]  3uyun Akhbar Al-Redha  J 1, hal 24-26.
[138] Al-Naml 27:82
[139] Bihar AL-Anwar:  53 hal 53.
[140] Banyak riwayat-riwayat yang mengatakan bahawa Dabbah Al-Ardh adalah Ali bin Abi Talib (as) dan di dalam Al-Raj3ah dan untuk mengetahui riwayat-riwayat ilu sila rujuk Bihar Al-Anwar:  53 hal 53, dan Madinah Al-Ma3ajaz J 3 hal 90 dan seterusnya dan sebagainya.. 


Al-Dabbah di dalam ayat ini adalah manusia, dan terdapat riwayat-riwayat yang menunjukkan bahawa ia adalah Ali bin Abi Talib (as), dan ini adalah dalam Al-Raj3ah,

Ali (as) adalah Dabbah  Al-Ardh [141] yang bercakap kepada manusia di Al-Raj3ah, dan akan membezakan orang mukmin dari orang kafir dengan ayat-ayat Allah SWT. Dan sebelum Al-Raj3ah. bangkitnya Al-Qaim (as),juga terdapat (Dabbah yang bercakap kepada manusia) [142] dan menerangkan kepada mereka kelemahan iman mereka kepada kebenaran ayat-ayat Allah di langit-langit Malakut, dan ia adalah pengelihatan (rukya) dan kasyaf ketika jaga’, dan untuk menerangkan kepada mereka bahawa manusia di sepanjang perjalanan kemanusiaan di muka bumi ini kebanyakan mereka tidak yakin dengan ayat-ayat Malakut Allah dan tidak beriman kepada rukya dan kasyaf dari Malakut langit-langit, kerana Rukya mereka terhad kepada bumi dan kebendaan ini, dan ia adalah ilmu pengetahuan yang tidak disampaikan kepada orang lain

﴿ذَٰلِكَ مَبْلَغُهُم مِّنَ الْعِلْمِ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَىٰ﴾

(Itulah sejauh-jauh pengetahuan mereka. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang paling mengetahui siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dia pulalah yang paling mengetahui siapa yang mendapat petunjuk.) [143]


Di sisi lain, nabi-nabi, rasul-rasul dan para sahabat mereka beriman kepada ayat-ayat Allah dan beriman kepada rukya dan kasyaf di dalam kerajaan (Malakut) langit-langit, dan itu adalah jalan bagi wahyu Allah SWT, dan mereka bukanlah nabi-nabi sekiranya mereka tidak beriman dalam hal ini.


Dan oleh itu Allah SWT memuji dengan firmanNya:

﴿وَنَادَيْنَاهُ أَن يَا إِبْرَاهِيمُ * قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا ۚ إِنَّا كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ﴾

(Dan Kami panggillah dia: "Hai Ibrahim, *
sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik.) [144]


dan firmanNya

﴿وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِن رُّوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ﴾


(dan Maryam binti Imran yang memelihara kehormatannya, maka Kami tiupkan ke dalam rahimnya sebagian dari ruh (ciptaan) Kami, dan dia membenarkan kalimat Rabbnya dan Kitab-Kitab-Nya, dan dia adalah termasuk orang-orang yang taat.) [145]

Dia SWT berfirman mengenai rukya’

﴿ نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَـٰذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ﴾

(Kami menceritakan kepadamu kisah yang paling baik dengan mewahyukan Al Quran ini kepadamu, dan sesungguhnya kamu sebelumnya adalah termasuk orang-orang yang belum mengetahui.) [146] 


Ibrahim (as) dipuji kerana dia percaya pada rukya, dan juga Maryam dipuji kerana percaya pada rukya, dan Yusuf dipuji kerana percaya pada rukya, dan yang pertama darinya.

------------------
[141] Riwayat-riwayat Aali Bait Al-3ishmah (Al-Maksum) menunjukkan bahawa Ali adalah Dabbah Allah secara khusus. Sementara yang dikongsi bersama dengan Mahdi Pertama (as) adalah pada gelaran Dabbat Al-Ardh. Dan dari riwayat hadits oleh Abi Bashir, Dari Abi Abdillah (as), katanya: Rasulullah (S) pergi kepada Amirul Mukminin (as) dan beliau sedang tidur di masjid dan meletakkan kepalanya di atas pasir, Rasulullah (S) menggoyang kaki Ali dan kemudian bersabda: Wahai Dabbah Allah, Lalu bertanya seorang lelaki dari sahabat baginda: Ya Rasulullah! Apakah nama kami antara nama-nama ini? baginda bersabda: Tidak, Demi Allah, Ia yang hanya khusus untuknya, dia Dabbah Al-Ardh, yang disebut Allah di dalam kitabNya (Dan apabila perkataan telah jatuh atas mereka, Kami keluarkan sejenis Dabbah dari bumi yang akan berkata-kata kepada mereka, bahawa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami.) Mukhtashar Bashair Al-Darajaat hal 43. Perhatikan
Pada hadits Al-Rasul (S) telah menyebutkan pertamanya Dabbah Allah yang khusus untuk Ali (a) dan kemudian menyebut (Dabbah Al-Ardh) dalam ayat Al-Quran, dan ianya tidak dikaitkan kecuali untuk pertimbangan kedua-duanya.
[142] Al-Ustaz Ahmad Hathab menjelaskan perkara ini di dalam Kitab (Thali3 Al-Masyriq wa Dabbat Al-Ardh), sila rujuk.
[143] Al-Najm 53:30 
[144] Al-Shaafat 37:105] 
[145] Al-Tahrim [66:12] 
[146] Yusuf 12:3] 


Dia SWT berfirman

﴿يُوسُفُ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ أَفْتِنَا فِي سَبْعِ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعِ سُنبُلَاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ لَّعَلِّي أَرْجِعُ إِلَى النَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَعْلَمُونَ﴾

("Yusuf, hai orang yang amat dipercaya, terangkanlah kepada kami tentang tujuh ekor sapi betina yang gemuk-gemuk yang dimakan oleh tujuh ekor sapi betina yang kurus-kurus dan tujuh bulir (gandum) yang hijau dan (tujuh) lainnya yang kering agar aku kembali kepada orang-orang itu, agar mereka mengetahuinya" [147]



Dan pada hari ini kita dapati banyak orang yang menyangkal hakikat rukya, dan ia adalah wahyu (ilham) dari Allah SWT, ini kerana diri mereka kotor dengan kenungkaran dan tidak beriman kepada Allah SWT, tetapi mereka tidak tahu bahawa mereka tidak beriman kepada Allah di Alam Al-Zhar dan mereka tidak beriman dengan Kuasa Ketuhanan (Wilayah Ilahiyah) dan mereka tidak mengaku pada Wali dari Wali-wali Allah dam tidak pernah ada di dalam hati mereka, tetapi Allah menjadikan pengakuan mereka dengan lidah-lidah mereka pada sebahagian kebenaran supaya Allah menghindarkan mereka dari Wali-waliNya.[148]

Dan rukya adalah cara Allah berbicara kepada semua hamba-hambaNya,[149] nabi-nabi dan rasul-rasulNya, Wali-waliNya dan musuh-musuhnya, orang-orang beriman dan orang-orang kafir.

Dan Allah telah mewahyukan kepada Firaun Mesir yang kafir, suatu rukya yang telah dimanfaatkan oleh Yusuf (as) dalam membina ekonomi negara:

﴿وَقَالَ الْمَلِكُ إِنِّي أَرَىٰ سَبْعَ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعَ سُنبُلَاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ ۖ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي رُؤْيَايَ إِن كُنتُمْ لِلرُّؤْيَا تَعْبُرُونَ﴾

"Raja berkata: "Sesungguhnya aku bermimpi melihat tujuh ekor sapi betina yang gemuk-gemuk dimakan oleh tujuh ekor sapi betina yang kurus-kurus dan tujuh bulir (gandum) yang hijau dan tujuh bulir lainnya yang kering". Hai orang-orang yang terkemuka: "Terangkanlah kepadaku tentang ta'bir mimpiku itu jika kamu dapat mena'birkan mimpi".[150]


Dan Allah telah mewahyukan kepada Muhammad (S) suatu rukya sehingga baginda  mengetahui apa yang akan berlaku kepada ahl Bait baginda selepas baginda, dan Bani Umaiyah (la3nahumu Allah) akan memerintah umat baginda:

﴿وَإِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ ۚ وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِّلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ ۚوَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَانًا كَبِيرًا﴾

(Dan ketika Kami wahyukan kepadamu: "Sesungguhnya Tuhanmu meliputi segala manusia". Dan Kami tidak menjadikan mimpi yang telah Kami perlihatkan kepadamu, melainkan sebagai ujian bagi manusia dan pohon kayu yang terkutuk dalam Al Quran. Dan Kami menakut-nakuti mereka, tetapi yang demikian itu hanyalah menambah besar kedurhakaan mereka.). [151]


-------------------------
[147] Yusuf 12:46] 
[148] Lihatlah hadits yang diriwayatkan dari Imam Al-Shadiq (as) ... Kemudian beliau (as) berkata: "Allah menciptakan beberapa kaum untuk api neraka Jahanam. Dia memerintahkan kami supaya menyampaikan kepada mereka seperti yang kami telah sampaikan kepada mereka, dan mereka merasa jijik dengannya, hati mereka berpaling, dan mereka kembali kepada kami, dan tidak dapat memikulnya dan mendustakannya. Mereka berkata: "(Ia) adalah seorang ahli sihir pendusta. lalu hati mereka dikunci mati, dan mereka lupa mengenainya. Allah melancarkan lidah mereka dengan sebahagian kebenaran, mereka mengucapkannya tetapi hati mereka mengingkarinya, dengan demikian akan terhindar dari AuliakNya dan orang-orang yang taat kepadaNya, jika tidaklah demikian tiadalah hamba Allah di bumiNya. dan memerintahkan kami untuk mengabaikan mereka dan berselindung dan bersembunyi dan mereka, maka mereka tersembunyi dari apa yang diperintahkan Allah dengan terabai mengenainya dan terlindung dari apa yang diperintahkan Allah dengan terlindung dan tersembunyi mengenainya) Al-Kafi: J 58. Hal 210.
[149] Dari Amiul Mukminin (as), beliau berkata: "Rukya orang mukmin itu adalah seumpama kata-kata yang diucapkan oleh Tuhan kepadanya." Bihar Al-Anwar J 58. hal 210.
[150] Yusuf 12:43:
[151] Al-Israa 17:60. Salim bin Qais meriwayatkan dari Amirul Mukminin (as), Beliau berkata kepada Muawiyah (la3nahu Allah): (.. dan Allah AWJ menurunkan mengenai kamu FirmanNya:
وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِّلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ 
(Dan Kami tidak menjadikan mimpi yang telah Kami perlihatkan kepadamu, melainkan sebagai ujian bagi manusia dan pohon kayu yang terkutuk dalam Al Quran), Ini adalah ketika Rasulullah (S) melihat dua belas imam dari imam-imam yang sesat di atas mimbar baginda yang mengembalikan manusia berpaling mundur ke belakang. Dua orang lelaki dari puak yang berbeza dari Quraisy dan sepuluh orang dari Bani Umaiyah, yang awal dari sepuluh milik kamu yang menuntut darahnya, kamu sendiri dan anakmu dan tujuh orang anak-anak Al-Hakam bin Abi Al-‘Ash, yang pertama daripada mereka Marwan, Rasulullah (S) telah melaknatnya dan dia diusir kerana apa yang dilahirkan ketika dia mendengar isteri-isteri Rasulullah (S). Kitab Salim Bin Qais – Diulas oleh Muhammad Baqir Al-Ansari: hal 308



Allah SWT mengungkapkan dirinya sebagai saksi kepada orang-orang kafir dengan nubuwah Muhammad (S) bahawa mereka telah meminta kesaksianNya. Dan bagaimanakah Allah SWT memberi kesaksian kepada orang-orang kafir kalau tidak dengan rukya, Allah SWT berfirman:

﴿وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا ۚ قُلْ كَفَىٰ بِاللَّـهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ﴾

(Berkatalah orang-orang kafir: "Kamu bukan seorang yang dijadikan Rasul". Katakanlah: "Cukuplah Allah menjadi saksi antaraku dan kamu, dan antara orang yang mempunyai ilmu Al Kitab".).[152] 


Allah SWT berfirman:

﴿وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ﴾
Dan apabila perkataan telah jatuh atas mereka,

perkataan yang jatuh adalah keluarnya Al-Qaim (as), iaitu kiamat kecil (Al-Qiamah Al-Shughra): [153]

﴿أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ﴾

Kami keluarkan sejenis yang melata dari bumi (Dabbah Al-Ardh) yang akan mengatakan kepada mereka, bahawa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami. [154]

Dan Al-Dabbah adalah: Mahdi Pertama, [155] yang bangkit aebelum Al-Qaim (as), dan akan berbicara kepada manusia dan menegur mereka, dan menerangkan kepada mereka atas kekufuran mereka dengan tanda-tanda (ayat-ayat) Malakut Allah (Rukya dan Kasyaf) dan mereka telah tertakluk kepada kebendaan dan keinginan nafsu dan mereka telah menyeleweng dari kerajaan langit-langit (Malakut Al-Samawat).

Allah SWT berfirman:

﴿سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ﴾

Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (ayat-ayat) Kami di segala pelusuk bumi dan pada diri mereka sendiri, hingga jelas bagi mereka bahawa ia adalah kebenaran. Tiadakah cukup bahawa sesungguhnya Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu? [156]  

Disampaikan dalam riwayat dari mereka (as) (انه الحق - bahawa ia adalah kebenaran) ia adalah bangkitnya Al-Qaim.

Dan ayat-ayat - tanda-tanda - yang dilihat di segala pelusuk (ufuk-ufuk) bumi dan pada diri mereka adalah sebagaimana mereka dikatakan dari mereka (as): di segala pelusuk (ufuk-ufuk): adalah (fitnah dan kekekejian  (Qazhaf) dari langit) dan dalam diri mereka sendiri: kutukan (Al-Maskh) [157].


-------------------------
[152] Al-Ra3d 13:43
[153] dari Amirul Mukminin (as)  mengenai ayat: (Dan apabila perkataan telah jatuh atas mereka, Kami keluarkan sejenis yang melata dari bumi (Dabbah Al-Ardh) yang akan mengatakan kepada mereka, bahawa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami. [Al-Naml 27:82]), dan kamu tidak merenungkan hak tadabburnya agar tidak ku khabarkan kepadamu raja terakhir Bani Fulan?, kami berkata: benar, wahai Amirul Mukminin, Beliau berkata: Pembunuhan jiwa yang mulia, pada hari yang mulia di negeri yang mulia dari kaum Quraisy yang bercambahkan benih dan membersihkan hembus nafas, mereka tidak mempunyai raja selepas lima belas hari) Ghaibah Al-Nu3mani hal 259,
Di sini Amirul Mukminin (as) mengaitkan di antara apabila perkataan telah jatuh dan Al-Dabbah yang akan keluar di antara keluarnya Al-Qaim ke atas Bani Abbas apabila mereka membunuh jiwa yang suci (Al-Nafs Al-Zakiyah)
[154] Al-Naml 27:82
[155] Tidak syak lagi bahawa Dabbah Al-Ardh yang berkata-kata dengan manusia di Al-Raj’ah adalah Amirul Mukminin (as), dan dalam riwayat itu banyak mengemukakan jawapan kepada soalan (145), tetapi terdapat Al-Dabbah di Bumi juga keluar pada akhir zaman dan berkata-kata dengan manusia untuk menegur pendustaan mereka atas tanda-tanda (ayat-ayat)  Allah dan memanggil mereka untuk membezakan di antara yang beriman dari yang kafir, Amirul Mukminin (as) berkata, Keluar Dabbah Al-Ardh dari (Bukit) Al-Shafa bersamanya Cincin Sulaiman, Tongkat Musa, dia meletakkan cincin itu ke muka setiap orang mukmin maka terserlah padanya bahawa ia benar-benar beriman, dan apabila diletakkannya di muka tiap-tiap orang kafir maka terserlah padanya, ia benar-benar kafir, sehingga orang mukmin menyeru: dan kemudian Al-Dabbah itu mengangkat kepalanya dan melihat ke arah timur dan barat, dengan izin Allah. Selepas matahari terbit dari arah barat. Ketika itu taubat diangkat, taubat tidak diterima lagi, tiada amalan yang diterima, tidak berguna iman seseorang yang tidak beriman sebelumnya atau usaha untuk beriman sebagai suatu kebaikan.) Tafsir Al-Shafi: J 4 hal 75, dan jelas bahawa kezuhuran Al-Qaim (as) ini bukan di Al-Raj’ah, dan Al-Dabbah ini adalah Al-Yamani yang juga Mahdi Pertama (as).
[156] Fushshilat 41:53-
[157] Dari Imam Al-Shadiq (as), dia berkata: " Kami akan memperlihatkan kepada mereka: kutukan (Al-Maskh)
, dan Kami akan memperlihatkan kepada mereka: di segala pelusuk (ufuk-ufuk): ) Keguncangan di segala pelusuk (ufuk-ufuk) atas mereka, maka mereka akan melihat Kuasa Allah AWJ pada diri mereka sendiri dan di segala pelusuk (ufuk-ufuk). Dan pada kata: hingga jelas bagi mereka bahawa ia adalah kebenaran, katanya: keluarnya Al-Qaim (as) adalah kebenaran di sisi Allah AWJ dan Dia melihat penciptaan sebagai suatu keharusan:  Dan pada riwayat (Penenggelaman dan kekekejian (Qazhaf) dan dalam diri mereka sendiri: kutukan (Al-Maskh) Disoal sehingga dijelaskan,
Beliau berkata: Sungguh perkara itu pada bangkitnya Al-Qaim (as) (Tafsir Al-Shafi: J 4 hal 364 - 365 – diambil dari Al-Kafi.




Tiada ulasan: