Isnin, 5 Februari 2018

Bahagian Kedua: Zakat Fitrah



Bahagian Kedua: Zakat Fitrah


Ada Empat Rukun:

Rukun Pertama: Kepada Siapa Ia Diwajibkan

Fitrah diwajibkan dengan tiga syarat:
                             
Yang pertama: Al-Taklif (baligh), maka tidak diwajibkan kepada anak kecil, mahupun orang gila, atau orang-orang yang merayakan Shawal, yang tidak menyedarinya.

Yang kedua: Yang merdeka. Tidak wajib bagi orang-orang yang dimiliki, tidak bagi hamba Al-Mudabbar (bebas setelah mati tuannya), tidak bagi Umm Al-Walad (ibu hamil anak tuannya), tidak bagi Al-Mukatib (hamba yang terikat perjanjian), tidak bagi yang dicerai, tiada sesuatu yang membebaskannya. sekiranya ada sesuatu yang membebaskannya, diwajibkan ke atasnya dengan nisbah, walaupun dia miskin, tuannya diwajibkan dan bukan orang yang dimiliki.

Ketiga: Yang kaya [1], Tidak wajib bagi orang-orang faqir yang tidak memiliki kekuatan dan untuk menguatkan tanggungannya, dan tidak berkuasa memberikan kekuatan dan untuk menguatkan seluruh keluarganya.

Dan adalah mustahab bagi orang faqir untuk mengeluarkannya, dan sekurang-kurang satu ukuran takaran atas tanggungannya dan kemudian menyedeqahkannya. Dan dengan syarat bahawa dia mengeluarkan untuk dirinya sendiri dan semua orang di bawah tanggungannya, sama ada secara fardhu atau nafilah (sunat), dari isteri, anak-anak dan yang menyerupainya, tetamu dan yang seumpamanya, kecil atau besar, merdeka atau hamba, muslim atau kafir.

Dan niat yang sesuai dalam menunaikannya, tidak sah yang mengeluarkannya dari orang-orang kafir, walaupun diwajibkan kepadanya, walaupun ia memeluk agama Islam ia akan gugur untuk itu, (tidak sah).

Tiga Masalah:

Yang pertama: Siapa pun yang sampai sebelum anak bulan (terbit), atau menjadi seorang muslim, atau gilanya hilang, atau pemilik yang menjadi kaya diwajibkan kepadanya. walaupun selepas itu ia tidak sampai ke hari raya, ianya mustahab, dan begitu juga ketara sekali jika pemilik yang memiliki atau dilahirkan untuknya.

Kedua: Isteri dan yang dimilikinya diwajibkan zakat kepada mereka walaupun mereka tidak berada dalam tanggungannya jika dia tidak ditanggung selainnya.

Ketiga: Semua yang diwajibkan zakat kepada orang lain akan menggugurkan kewajipan atas dirinya, walaupun dia sendiri diwajibkan membayarnya, seperti tetamu yang kaya dan isteri.

Furu’; (Cabang)
:
Yang pertama: jika orang yang dimilikinya tidak ada di sisinya, dia tahu masih hidup, jika dia berada dalam tanggungannya sendiri, atau dalam tanggungan tuannya, diwajibkan ke atas tuannya. Keluarganya yang lain diwajibkan zakat ke atas yang menanggung.

Kedua: Jika hamba berada di antara dua pasangan maka dizakat atas keduanya, maka tanggungan pada salah satu daripada keduanya diwajibkan zakat ke atas yang menanggung.

Ketiga: Jika seorang penjaga (tuan) mati dan dia mempunyai hutang, maka jika selepas anak bulan terbit, diwajibkan zakat atas yang memiliki hartanya, walaupun harta peninggalannya kecil untuk dibahagikan kepada hutang dan fitrah secara khusus. Sekiranya dia mati sebelum terbit anak bulan, dia tidak diwajibkan atas sesiapa kecuali dengan anggaran bahawa dia akan membayarnya.

Keempat: Jika diwasiatkan kepadanya seorang hamba dan pewasiat itu mati, maka jika diterima wasiat itu sebelum terbit anak bulan, wajib atasnya, dan jika diterima selepasnya, ia digugurkan dan tidak diwajibkan ke atas warisnya. Sekiranya diberikan kepadanya dan dia tidak memegangnya, zakat tidak akan diwajibkan kepada orang yang diberikan itu. Sekiranya orang yang memberi itu mati, ia adalah atas warisnya.


Rukun Kedua: Jenis-jenisnya


Kumpulan bahan: Dikeluarkan apa yang kebiasaannya menguatkan (mengenyangkan), seperti gandum, barli, tepung, roti, kurma, kismis, beras, susu dan kekacang.

Dan yang lain daripada itu dikeluarkan pada nilai pasaran, dan yang paling afdhal dikeluarkan adalah kurma dan kemudian kismis, diikuti oleh yang dikeluarkan setiap orang yang kebiasaannya bahan yang menguatkan.

Dan (bayaran) Fitrah: Dari  makanan yang menguatkan yang dinyatakan adalah satu sukatan (Sha3), dan satu sukatan (Sha3) bersamaan empat Mudd, dan satu Mudd adalah tiga per empat kilogram, dan satu Sha3 (sukatan) adalah tiga kilogram.


Rukun Ketiga: Masanya


Diwajibkan (membayar) pada terbit anak bulan Syawal, dan tidak dibenarkan untuk didahulukan sebelumnya kecuali melalui (jalan) pinjaman. Ia boleh dikeluarkan selepas itu, dan selambat-lambatnya sebelum Sholat ‘Eid Al-Fithri, adalah lebih afdhal. Jika terkeluar dari waktu sholat - dan waktunya sehingga Zawal (rembang - tengahari) - dan dia telah melepasinya, wajib dikeluarkan dengan niat tunai, walaupun ia tidak melepasinya dia telah durhaka (melanggar) dan hendaklah memberikannya secara tunai. Jika dia menangguhkan membayarnya setelah melepasinya selama mungkin, maka ia harus menanggung ganti rugi. Walaupun tiada bersamanya tidak boleh memberi jaminan. Dan tidak dibenarkan dibawa ke negara lain dengan kewujudan yang berhak bersama-sama, dan dibenarkan kerana ketiadaannya dan tidak menyertainya


Rukun Keempat: Agihannya


Ia merupakan saluran (agihan) zakat, dan pemiliknya boleh mengeluarkannya, dan lebih afdhal membayarnya kepada imam atau orang yang ditugaskannya. Dan jangan diberikan kepada yang bukan mukmin atau orang yang lemah kerana ketiadaannya, dan berikanlah kepada anak-anak orang beriman walaupun ibu bapa mereka adalah orang yang fasiq. janganlah diberikan kepada orang faqir kurang daripada satu Sha3 (tiga kilogram), melainkan kumpulan yang tidak mengumpulkan secukupnya untuk mereka. Dan boleh diberikan kepada seseorang bayaran yang akan memperkayakannya.

Dan mustahab: dikhususkan kepada kaum-kerabatnya, dan kemudian kepada jiran-jirannya.


-----------------------
[1] Orang yang berupaya untuk berusaha menyediakan, (membekalkan) diri dan tanggungannya tidak dibenarkan untuk menerimanya, kerana dia seperti orang kaya – keterangan asnaf zakat


✡✡✡✡✡
 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 


Tiada ulasan: