Khamis, 8 Februari 2018

Kitab Haji

Kitab Haji

Ia bergantung kepada tiga Rukun:


Rukun Pertama: Pengenalan

Ianya Ada Empat Pengenalan:


Pengenalan 1:


Haji dari segi bahasa adalah matlamat (niat), Syara’ telah menjadikan ia nama bagi seluruh pengertian amalan-kerja (manasik) yang dilakukan dalam syiar-syiar tertentu, yang difardhukan kepada semua orang yang memenuhi syarat-syarat yang terdiri dari lelaki, perempuan dan khunsa.

Pada asas Syara’ ia tidak wajib melainkan sekali sahaja dan itu adalah Haji dalam Islam, dan wajib disegerakan, dan penundaan dengan ketentuan syarat-syarat kesalahan besar.

Adalah diwajibkan melakukan haji dengan nazar dan apa yang sama maksud dengannya. Dengan yang merosakannya, dengan memberi upah untuk menggantikannya, dan mengulangi dengan sebab yang berulang. Apa yang diluar dari yang disebutkan adalah mustahab.

Adalah mustahab bagi seseorang yang telah kehilangan syarat, seperti tiada perbekalab dan belanja perjalanan jika dia mengembara (berjalan) atas usahanya sendiri sama ada sukar atau mudah, Dan sebagaimana yang dimiliki (hamba) jika dibenarkan oleh tuannya..


Pengenalan 2: Syarat-syarat

Pertimbangan pada: Haji dalam Islam, dan yang diwajibkan dengan nazar dan apa yang sama maksud dengannya, dan pada hukum menggantikannya.

Mengenai Haji Dalam Islam

Ada lima syarat-syarat yang mewajibkannya:

Pertama: baligh dan sempurna akal. Kanak-kanak dan orang gila tidak diwajibkan.
         
Sekiranya kanak-kanak mengerjakan haji atau berhaji dengannya, atau bagi orang gila, tidak mengharuskan kesejahteraan haji. walaupun kanak-kanak itu telah mumaiyiz (boleh membeza) dan bagi orang gila mengerjakan haji adalah sunnat, maka dia akan menyelesaikan setiap satu darinya dan menyedari bahawa syiar adalah sebahagian daripada haji dalam Islam. Sah Ihram bagi kanak-kanak yang mumaiyiz, walaupun ia tidak wajib baginya. Sah Ihram bagi yang tidak mumaiyiz oleh penjaganya dan ia adalah sunnat, dan begitu juga bagi orang gila.

Dan Wali: Dia yang menguasai harta seperti bapa, datuk bagi ayah, dan pemegang wasiat. Bagi Ibu menguasai ihraam pada anaknya, dan perbelanjaan tambahannya (perbekalan) tanggungjawab penjaga bukannya anak..

Kedua: Yang merdeka: tidak wajib bagi yang dimiliki, walaupun dia diizinkan oleh tuannya, walaupun dia diberati dengan izinnya bagi mengesahkan hajinya, tetapi dia tidak diberi ganjaran kepada haji dalam Islam. Jika dia tahu bagaimana untuk berwuquf dengan syiar, dia tidak ragu-ragu bahagian-bahagiannya. walaupun dia merosakkan hajinya dan kemudian dia bebas melepasi kerosakan-kerosakan maka hendaklah dia korbankan unta badanah dan mengqadha’nya. Dan, itu adalah sebahagian daripada haji dalam Islam. Sekiranya dia dibebaskan selepas hilang kedua-dua wuquf (hentian), wajib atasnya mengqadha’kannya, dan, itu adalah sebahagian daripada haji dalam Islam.

Ketiga: Perbekalan dan perjalanan: Kedua-duanya dianggap sebagai mereka yang kekurangan dengan terputusnya laluan yang diambil oleh kenderaan, dan mereka tidak menjual pakaian dan peralatan kerjanya, mahupun khadamnya, ataupun rumahnya untuk mengerjakan haji.
         
Maksud perbekalan: Sekadar cukup makanan dan minuman pergi dan balik, dan perjalanan adalah seperti berikut. Dan mesti membeli atau ada bersamanya nilai bekalan, dan tambang perjalanan walaupun harganya tinggi demi kewujudannya.

Jika dia mempunyai hutang dan dia mampu menjelaskannya, wajiblah dia melakukannya. Jika hutang itu menghalangnya dan dia tidak mempunyai yang lain gugurlah kewajipannya, Sekiranya dia mempunyai harta (wang) dan mempunyai hutang sendiri, ia tidak diwajibkan. Melainkan lebih kepada mengutamakan hutangnya dengan tidak mengerjakan Haji. Tidak perlu meminjam untuk mengerjakan Haji, melainkan untuk mendapatkan wang sebanyak yang perlu untuk perbekalan, ia dikecualikan.
                             
Sekiranya bersamanya ada kecukupan untuk menunaikan haji dan dia terpaksa membatalkan perkahwinannya sendiri ia tidak dibenarkan untuk membelanjakan bagi perkahwinannya, walaupun sukar untuk dia meninggalkannya, dan dia mesti menunaikan Haji. walaupun dia terpaksa berusaha keras untuk perbekalan dan perjalanan serta menafkah tanggungannya, itu wajib ke atasnya, walaupun dia diberikan wang dia tidak wajib menerimanya.

Sekiranya dia diupah untuk mendapatkan bantuan untuk syarat perbekalan dan perjalanan atau sebahagian daripadanya, dan dia mempunyai lebihan untuk perbelanjaan keluarganya yang diwajibkan ke atasnya, yang sebahagiannya adalah fardhu jika dia sendiri mengerjakan Haji ..

Sekiranya dia tidak dapat melaksanakan Haji, maka haji selainnya tidak dibenarkan dari kewajipannya, dan dia hendaklah melaksanakan Haji jika dia mempunyai kemampuan.

Keempat: Mestilah ada sesuatu untuk memberi makan kepada anak-anaknya sehingga dia kembali dibandingkan dengan apa yang dia perlukan, sekiranya hartanya kurang dari itu, dia tidak diwajibkan.

Walaupun ia adalah Haji yang tertahan, tidak gugur Haji dari kefardhuannya, sama ada dia mendapat perbekalan dan belanja perjalanan atau kehilangannya. Walaupun diberati Haji dengan ketidakupayaan yang membelanya, maka tidaklah diwajibkan bagi anak untuk mendapatkan wang untuk bapanya dalam melaksanakan Haji.

Kelima: Kemungkinan galakan, yang meliputi: kesehatan, dan mengosongkan (membersihkan) kumpulan, dan berpegang pada perjalanan, dan ketika masa terputusnya laluan yang diambil oleh kenderaan.

Sekiranya dia sakit sehingga memudaratkan perjalanan, dia tidak diwajibkan, dan tidak akan gugur (kewajipan) disebabkan sakit dengan kemungkinan menaiki kenderaan. Sekiranya musuh menghalangnya, atau dia cemas, dan tidak dapat berpegang pada perjalanan, atau kekurangan kemudahan sehingga terpaksa berbuat demikian, gugurlah kewajibannya.

Dan harus dijaga dengan pencegahan penyakit atau musuh, Jika haji yang diwakilkan dan terus menerus dihalangi, tidak perlu diqadha’kan, dan jika terhenti (hilang) masih mustahab bagi dirinya. Jika dia mati selepas menjadi stabil (normal) dia tidak perlu kembali melaksanakannya (diqadha’kan). Dan jika dia tidak dapat berpegang pada alami, gugurlah kewajiban terhadap dirinya dan hartanya. Sekiranya perjalanannya memerlukan pergerakan bergegas untuk penyertaan atau melarikan diri, dia akan menjadi lemah. Gugurlah kewajiban pada tahun itu. dan mengharapkan kemampuan itu pada masa akan datang.. Sekiranya dia mati sebelum kemungkinan dan keadaan ini, tidaklah akan mengakhirinya .

Dan gugur fardhu haji karena kekurangan pertalatan yang membantu, seperti bekas air dan bekas perbekalan. Dan jika dia mempunyai dua laluan, dan salah satu darinya akan menghalang mereka, gunakan laluan kedua, sama ada lebih jauh atau lebih dekat. Sekalipun ada musuh pada laluan itu yang tidak dapat melepasinya, melainkan dengan wang haruslah membawanya secukup mungkin. Sekiranya dia terpaksa berbuat demikian, maka dia mesti menunaikan ibadah haji hingga akhir halangan. Ya jika dia berkata kepadanya: "Saya menerima, dan membayar kepada kamu tidak wajib."

Dan jalan laut seperti jalan daratan, kebiasaannya dijangka selamat, jika tidak ia gugur, sekiranya mungkin untuk sampai dengan daratan dan lautan, Walaupun kebiasaannya sama keselamatannys ia boleh membuat pilihan. Jika salah satu daripadanya dipilih, walaupun kedua-duanya sama mengungguli kerusakan, gugurlah kewajiban.

Sesiapa yang mati selepas mengenakan Ihram dan masuk ke Al-Haram (Masjid Al-Haram) akan mendapat pengampunan perlindungannya, walaupun sebelum itu dia berada di tempat tinggal. dan ia jatuh jika tidak beruat demikian. Haji diselesaikan kerana kewajipan apabila menyempurnakan syarat-syarat dan beralih.

Yang Kafir (ingkar) wajib melaksanakan Haji, dan ia tidak sah. Sekiranya dia sedang berihram kemudian dia menjadi Muslim, maka dia akan kembali (memperbaharui) ihram, dan jika dia tidak boleh kembali ke Miqat [1], berihramlah dari tempatnya. Sekiranya berihram untuk melakukan Haji dan melakukan syiar Wuquf tidak dibenarkan baginya untuk meneruskan ihram lain. Dan jika kesuntukan masa, boleh berihram walaupun di Arafah. Sekiranya seorang muslim berhaji dan kemudiannya murtad, dia tidak perlu mengulanginya lagi. Sekiranya dia tidak mampu lalu menjadi demikian dalam keadaan murtadnya, Dia wajib melaksanakan Haji dan sah hajinya kalau dia bertaubat. Sekiranya seorang muslim berihram dan kemudian murtad maka kemudiannya dia bertaubat, ia tidak membatalkan ihramnya.

Tidak disyaratkan untuk diwajibkan Haji dengan dipertimbangkan kepada kecukupan barangan (kelengkapan), harta atau kemahiran. Jika digabungkan syarat-syaratmya, haji adalah berjalan, atau haji berjalan bersama-sama, atau haji adalah pada penggunaan (perbelanjaan) yang lain adalah sebahagian daripada yang difardhukan.

Sesiapa yang wajib baginya melaksanakan Haji, berjalan bersama-sama lebih baik daripada menaiki kenderaaan jika dia tidak melemahkannya. Dan kerana melemahkan menaiki kenderaaan adalah lebih baik

Empat Masalah:

Pertama: Haji ditetapkan pada kewajipannya, kemudian dia mati perlu diqafha’ untuknya dari mula apa yang ditinggalkannya. Jika dia mempunyai hutang ia mengecilkan harta pusaka untuk dibahagikan atas hutang dan atas wakil upah (haji) untuk dikeluarkan.

Kedua: Qadha’Haji hendaklah dilakukan dari tempat terdekat.

Ketiga: Adalah wajib baginya melakukan Haji Islam bukan haji yang lain yang tidak difardhukan dan tidak disunatkan, Dan begitu juga yang diwajibkan atasnya dengan nazar atau yang merosak..

Keempat: Tidak disyaratkan ada muhrim pada wanita, tetapi ia cukup untuk mengatasi keyakinannya dalam keselamatan. Tidak sah untuk melaksanakan haji sunat kecuali dengan izin suaminya. Dan baginya pada yang diwajibkan bagaimana adanya, Dan begitu juga jika ia berada dalam edah boleh rujuk, dan pada bahagian perkahwinannya gerakannya tanpa izinnya.


----------------------
[1] Miqat (Bahasa Arab: ميقات) merupakan sempadan bagi ibadah haji seseorang itu dikira bermula (batas-batas yang telah ditetapkan). Apabila melintasi miqat, seseorang yang ingin mengerjakan haji perlu mengenakan kain ihram mereka dan memasang niat. Miqat digunapakai bagi haji dan umrah.
Miqat dibahagikan kepada 2 :
Miqat Zamani (ﻣﻴﻘﺎﺕ ﺯﻣﺎﻧﻲ) - batas yang ditentukan berdasarkan waktu:
Bagi haji, miqat bermula pada bulan Syawal sampai terbit fajar tanggal 10 Zulhijah iaitu ketika ibadah haji dilaksanakan.
Bagi umrah pula, miqat zamani bermula pada bila-bila masa sepanjang tahun memandangkan umrah boleh dilakukan pada bila-bila masa.
Miqat Makani (ﻣﻴﻘﺎﺕ ﻣﻛﺎﻧﻲ) - batas yang ditentukan berdasarkan tempat:
Bagi mereka yang duduk di Makkah, tempat untuk ihram haji adalah Makkah itu sendiri (rumah sendiri). Bagi umrah pupla ialah keluar dari tanah haram Makkah iaitu seelok-eloknya di Ji'ranah, Tan'eim atau Hudaibiyah.
Bagi mereka yang datag dari sebelah timur seperti Malaysia, Singapura dan kebanyakan negara Asia lain, tempatnya adalah di Yalamlam (ﻳﻠﻣﻠﻢ) atau Jeddah (ﺟﺪﻩ).
Bagi yang datang dari barat seperti Mesir, miqatnya di Juhfah (ﺟﺤﻔﻪ).
Bagi yang datang dari selatan seperti Yaman, tempat untuk berihram adalah Qarnul Manazil (ﻗﺮﻦﺍﻠﻣﻨﺎﺯﻝ).
Bagi yang datang dari Madinah, tempatnya di Zhulhulaifah Abyar 'Ali (ﺫﻭﺍﻟﺣﻠﻴﻔﻪ ﺍﺑﻳﺎﺭ ﻋﻠﻲ).
Bagi yang datang dari bahagian Iraq pula adalah di Dzatu 'Irq (ﺫﺍﺕ ﻋﺮﻕ).


✡✡✡✡✡
 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 


Tiada ulasan: