Rabu, 8 Jun 2016

Jalan Keluar Dari Al-Tiih 4 – Khumus Dan Zakat:


4 – Khumus Dan Zakat:

Telah dinyatakan dalam banyak khabar (riwayat) bahawa orang yang enggan membayar Zakat adalah kafir [87], Al-Baqir (as) berkata: (Sesungguhnya yang paling teruk bagi manusia pada hari kiamat adalah urusan ahli Khums, maka dia berkata, ya Tuhan, Khumsku) [88], Imam Al-3ashr (3ajala Allahu Farajahu Al-Syarif – (aj) Semoga Allah percepat kelapangannya yang mulia) berkata: (Sesiapa yang makan sesuatu dari harta kami di dalam perutnya ada api neraka, dan Kelak dia akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala (neraka Sa3ir).) [89].

Dan pembayaran Khums dan zakat ianya adalah kebaikan dunia dan akhirat dan mendapat keberkatan dan ditambah harta kekayaan, Dia SWT berfirman:

﴿إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ *  لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ﴾

Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca kitab Allah dan mendirikan shalat dan menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka dengan diam-diam dan terang-terangan, mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak akan rugi, * agar Allah menyempurnakan kepada mereka pahala mereka dan menambah kepada mereka dari kurnia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri. [90].

Semoga perkara yang paling penting yang kamu wajib mengetahuinya adalah sesiapa yang tidak membelanjakan hartanya di jalan Allah adalah tidak mengangkat dirinya di jalan Allah, maka orang yang tidak membayar Khums (Satu per lima) dan Zakat tidak akan berjuang bersama barisan Imam Al-Hujjah (as), bahkan tidak menjauhkan dirinya dari berperang menentang Imam (as) kerana kepentingannya bercanggah dengan keadilan Imam (as) berbanding dengan kepentingan dirinya sendiri, dan dilihat dari sudut kesaksamaan bahawa semua harta itu adalah milik Allah kerana Dia Pemilik segala sesuatu. Walau bagaimanapun, kamu dapat empat per lima, apa yang menjadikan kamu sebagai pengganti (pengurus) padanya, dan diwajibkan pada kamu membayar Khums dan Zakat untuk menyatakan ketaatan kepada-Nya dan mengasihi-Nya serta kepada rasul-Nya (S) dan keturunannya, Allah tidak berhajat kepada harta ini, maka hendaklah kamu  menafkahkannya pada hari ini kepada orang-orang faqir dan miskin dengan kamu mengeluarkannya.

Berikut diberikan perumpamaan:. Pemilik sebuah ladang telah memberikan arahan kepada pekerjanya: Bekerjalah di dalam ladang ini dan ambillah empat per lima daripada hasil pengeluarannya, dan baki satu perlima (khums) berikan kepada jiran kamu yang miskin; kerana saya tidak mahu mereka mengalami kelaparan atau kehinaan. Maka genggamlah pekerjaan (amalan) ini sehingga membayar khums dan memakannya. adakah kamu lihat sesiapa yang lebih mulia daripada pemilik ladang ini, dan adakah kamu lihat sesiapa yang lebih mementingkan diri daripada pekerja-pekerja ini?!

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.


✡✡✡✡✡
                            
-----------------------
[87] – Diriwayatkan dari Al-Shadiq dan dari bapa=bapanya (as) - dalam wasiat Nabi (S) kepada Ali (as) Baginda bersabda: Wahai Ali, kufur kepada Allah Al-3adzim oleh umat ini ada sepuluh perkara – janji dari mereka - menolak Zakat, dan kemudian baginda bersabda: Wahai Ali, lapan darinya tidak diterima sholat mereka - janji dari mereka - menolak Zakat, dan kemudian bersabda: Wahai Ali, sesiapa yang mengelak dari kadaran Zakat hartanya dia bukan dari kalangan mukmin mahu pun muslim dan tiada maruah (kemuliaan), Wahai Ali, orang yang meninggalkan Zakat akan meminta Allah mengembalinya ke dunia, begitulah firman Allah AWJ, hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka, dia berkata: "Ya Tuhanku kembalikanlah aku (ke dunia), [Al-Mukminun 23:99] , Wasail Al-Syiah (Aali Al-Bait): Jilid 9: halaman  34.
[88] - Al-Kafi: Jilid1: halaman  547, Man La Yahdhuruh Al-Faqih: Jilid 2: halaman  43.
[89] – Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah: halaman  521, dan Wasail Al-Syiah (Aali Al-Bait): Jilid 9: halaman  541..
[90] – Fathir 35:29-30.




Tiada ulasan: